2. února 2014

Křenovice - Zlatá hora (Krchůvek)

Dnes bych vám chtěl představit návrší Zlatá hora nacházející se nad obcí Křenovice, nedaleko Slavkova u Brna.


Informace k dnešnímu příspěvku jsem čerpal z : www.turistika.cz a www.obec-krenovice.cz a www.hrady.cz

Ani ne kilometr nad obcí Křenovice směrem na obec Prace (Mohyla Míru) je k vidění návrší Zlatá hora, kde se v nevelkém hájku nachází zajímavé památné místo zvané Krchůvek.
Jedná se o místo jednoho z hromadných hrobů vojáků z bitvy u Slavkova, ale také místních obětí cholery z let 1836 a 1866 (druhá z epidemií doprovázela prusko-rakouskou válku). Toto pozoruhodné místo nabízí ještě další zajímavost, kterou je prastarý smírčí kříž naproti za silnicí. Aby toho nebylo málo, je zde nádherný výhled do kraje s výhledem na Křenovice, Slavkov, Šaratice, Hrušky, Ždánický les a za dobré viditelnosti i na Pálavu a vrcholky Chřibů.
Místo je volně přístupné a nachází se na cyklotrase č. 5097. Vede sem i odbočka zelené turistické značky, vedoucí od Mohyly míru do Křenovic a Slavkova


Smírčí kříž
Tento kamenný kříž je upomínkou na jednu dávnou událost, kdy měl podle pověsti kůň oráče usmrtit dívku, žnoucí na mezi trávu. Umístění kříže však není původní, na toto místo byl osazen až ve 30. letech minulého století při zcelování pozemků.

Křenovice - Zlatá hora (Krchůvek) - smírčí kříž 16.1.2014


Křenovice - Zlatá hora (Krchůvek) - smírčí kříž 19.1.2014






Pomník obětem bitvy u Slavkova
Pomník připomíná slavnou Bitvu tří císařů, která se odehrála u Slavkova 2.12.1805. Napoleon v ní drtivě porazil rusko-rakouská vojska, přestože byla v převaze. V bitvě padlo 30 tisíc vojáků. Ti byli v následujících dnech pohřbeni do hromadných hrobů rozesetých po celém bojišti. Dva z nich se nacházely v těchto místech, dodnes se zachoval pouze ten v remízku u silnice - její výstavba ten druhý zničila. Později sem byly převezeny ostatky vojáků z hrobu u nedalekého Zbýšova.

Křenovice - Zlatá hora (Krchůvek) - pomník obětem bitvy u Slavkova 16.1.2014



Pomník obětem cholery
Každá válka přináší sebou vždycky jen útrapy a neštěstí a zpravidla na ni doplácí nevinní lidé, jak dokazuje vedlejší pomník obětem cholery z r. 1836 a 1866. Průvodním projevem každé války bylo rozšíření nemocí - v případě války prusko-rakouské z roku 1866 to byla právě epidemie cholery.

Křenovice - Zlatá hora (Krchůvek) - pomník obětem cholery 16.1.2014




V nevelkém hájku na Zlaté hoře se nachází i tento kříž...

Křenovice - Zlatá hora (Krchůvek) - kříž 19.1.2014

Křenovice - Zlatá hora (Krchůvek) - kříž 16.1.2014





A to je pro dnešek z tohoto místa vše.
Určitě jste si všimli, že fotografie byli pořízené v různých dnech. To je tím, že jsem se na tomto místě snažil zachytit svítání. Dlouho se nedařilo, ale jednoho dne jsem přeci jen něco nafotil a to vám ukáži příště.
Do té doby se mějte moooc fajn

20 komentářů:

  1. Pěkné....ale mě se strašně moc líbí ta fotka jak je kříž v detailu a za ním je vidět ta krajina....ta je opravdu vydařená.

    OdpovědětVymazat
  2. Moc pěkné fotky. Fotka, kde je smírčí kříž a stromy osvětlené sluníčkem je mým favoritem.

    OdpovědětVymazat
  3. To je opravdu zajímavé místo, spojené veskrze s tragickými příběhy a událostmi.

    OdpovědětVymazat
  4. Zajímavé čtení i fotky. Mohylu jsme míjeli vždy autem a jednou se tam i stavili, ale že je v okolí mnoho zajímavých míst se dovídám nyní. Ty smírčí kříže jsou z historického hlediska zajímavé. Důvod, kdo a proč je stavěl. Za každým takovým křížem je krvavý příběh a bolest. Připomínka historie v podobě pomníčku na místě hromadných hrobů vzbuzuje nejn úctu, ale pokoru. Děkuji za čláhek. Fotky moc pěkné.

    OdpovědětVymazat
  5. [1]: Je to všechno focené po ránu.Chci se tam stavit ještě někdy za pěkného počasí a vyfotit i ty výhledy do kraje   

    OdpovědětVymazat
  6. [3]: Na místo se smírčím křížem sluníčko svítí,ale Krchůvek je ve stínu a nebo v protisvětle

    OdpovědětVymazat
  7. [4]: Je to zajímavé místo a takhle brzy po ránu má i zvláštní atmosféru.Byl jsem tam pětkrát po sobě a dost jsem to vnímal   

    OdpovědětVymazat
  8. Ty různé záběry dělají to místo ještě zajímavějším. Je to už dávno, kdy jsme byli v těch místech. Chvílemi na mne ta krajina působila opravdu smutně. Některé z těch záběfů mi to připomněly.

    OdpovědětVymazat
  9. [9]: V tuto dobu tady vypadá smutně všechno.Zkusím se tam stavit za slunečného letního dne a fotky budou určitě příjemnější   

    OdpovědětVymazat
  10. [10]: Tak to se těším, podívám se určitě.

    OdpovědětVymazat
  11. Mne zaujaly ty první dvě fotky - stejné místo fotografované v rozličné doby...jak každá z nich má úplně jiné světlo...to je pěkné.

    OdpovědětVymazat
  12. Krásné fotky. Nejvíc se mi líbí smírčí kříž osvětlený sluncem.

    OdpovědětVymazat
  13. Moc pěkné fotografie smírčího kříže. Já jsem na našich toulkách narazila zatím jenom na tři...   

    OdpovědětVymazat
  14. [12]: Ty fotky jsou focené přibližně ve stejnou dobu,ale s odstupem pár dní.Každé svítání mělo jinou jinou barvu a proto ten rozdíl.Co se týče atmosféry místa,tak nejzajímavější to tam bylo za mlžných rán,ale to se nedalo nafotit.To mám jen ve vzpomínkách   

    OdpovědětVymazat
  15. [13]: Tady v okolí je křížů a památníků spousta,ale smírčích křížů je jen pár.Tento je umístněný na zajímavém místě,ale to je asi tím,že sem byl přesunutý odjinud

    OdpovědětVymazat
  16. První tři snímky se smírčím křížem jasně vedou, Patriku, aspoň co se mě týká.

    OdpovědětVymazat
  17. [18]: Já už jsem si taky našel nový plán a začal jsem na něm i pracovat.Však se to tu za nějaký čas objeví

    OdpovědětVymazat
  18. [19]: No, jen abys nebyl zklamaný!

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji