21. října 2016

Branná - památková zóna 7.8.2016

Dnes bych vám chtěl představit některé objekty z městské památkové zóny v Branné


Obec Branná vznikla v podhůří Jeseníků jako Goldenstein, česky Kolštejn již kolem roku 1282. Zlatý kámen, nyní Branná byla založena při staré obchodní cestě do Slezska. Někdy po roce 1301 panoval v obci Jan Wüstenhube, stavebník a zakladatel místního hradu. Později byl Kolštějn navrácen do královského majetku a od roku 1339 zde vládl rod pánů z Lipé. Od roku 1947 mluvíme o obci jako o Branné. Název získala obec podle místní řeky. První městský znak pochází z roku 1570, kdy se poprvé objevil na pečetích města.
Půdorys dnešní zástavby Branné je dán úzkým ostrohem zvoleným pro stavbu původního gotického hradu. I přes malou rozlohu městečka zde vzniklo náměstí a poměrně bohatá síť uliček. Od roku 1992 má Branná status městské památkové zóny.

Branná 7.8.2016





Při své letošní krátké návštěvě Branné jsem nafotil několik objektů, které tvoří jádro této památkové zóny a jsou pro svou historickou hodnotu chráněny. Času moc nebylo, a tak jsem zachytil jen ty, které jsou soustředěny v jednom nevelkém prostoru, přesněji na necelých 200 metrech.

Hrad a zámek Kolštejn
Byl založen pány z Wüstenhube na počátku 14. století. První zpráva o stavbě hradu je zaznamenána poprvé v roce 1301. V 15. stol. za pánů ze Zvole byl hrad rozšířen a přestavěn na výtečně opevněný, těžko dobyvatelný středověký hrad. Na počátku 17.století Žerotínové a páni z Vrbna vybudovali zámecké budovy tzv. středního a dolního hradu. Snažili se o přestavbu hradu do podoby pohodlného renesančního sídla. V této době také vznikla i dodnes dochovaná průjezdní vstupní tzv.Černá věž. V současné době je hrad částečně zrekonstruován a je možno si prohlédnout některé jeho části. Prohlídka hradu je velmi zajímavá a i přes probíhající rekonstrukci objektu je možné zde shlédnout spoustu historických i architektonických zajímavostí. Dále si návštěvníci mohou prohlédnout zříceniny původního gotického hradu. Součástí prohlídky je také vstupní historická expozice.
Bohužel na prohlídku jsem neměl čas a tak mám jen pár záběrů na vstupní část

Branná - zámek 7.8.2016





Fojtství
Fojtství (sídlo fojta, soudního úředníka) bylo zbudováno jako přízemní budova na konci 16. stol. O sto let později byla stavba zvýšena o patro. Další, zvonové, patro fojtství má nejasný původ, pravděpodobně pochází z 19. století. Vnitřní prostory objektu nejsou zatím přístupny veřejnosti. V době mé návštěvy právě probíhala rekonstrukce, takže okolo objektu bylo postavené lešení. Smůla pro mě, ale štěstí pro památku
Branná - fojtství 7.8.2016




Budova fary
Fara č.p. 113 je budova klasicistní architektury z roku 1784. Budova je propojena s prostranstvím u kostela krátkou nadzemní spojovací chodbou, která je nesena dvěma zaklenutými oblouky. Jedním z nich vede původní přístupová cesta na náměstí. Ve farní budově končí chodba krytá stříškou ve druhém podlaží. V současnosti je možné se v budově ubytovat.
Bohužel záběry na tento objekt se mi nepovedly a tak můžu ukázat jen společný záběr s kostelem a fojtstvím, focený od zámku


Kostel Archanděla Michaela
Farní kostel Archanděla Michaela byl původně evangelickým kostelem s názvem Zmrtvýchvstání Krista. Byl postaven v letech 1612-1614. Pro katolicismus byl kostel upraven v roce 1743, v této době došlo také k přesvěcení kostela na patrona sv. Michaela. V 19. stol. si kostel vyžádal rozsáhlé stavební úpravy.
Více informací a fotografií najdete v článku, který jsem tomuto objektu věnoval a nachází se ZDE.

Branná - kostel sv. Archanděla Michaela 7.8.2016


Socha sv. Jana Nepomuckého
Socha sv. Jana Nepomuckého se nachází ve výklenku vnější zdi závěru kostela. Tato sochařská práce je datovaná do roku 1733.

Branná - socha sv. Jana Nepomuckého u kostela 7.8.2016





Branná - kříž u kostela
Kříž je součástí areálu kostela a bohužel se mi o něm nepovedlo najít žádné informace.

Branná - kříž u kostela 7.8.2016





Branná - Mariánský sloup u kostela 7.8.2016
Mariánský sloup u kostela je rovněž součástí areálu kostela. Tato lidová kamenická práce z roku 1663 je zhotovena z pískovce, ovšem podstavec a kanelovaný sloup jsou ze žuly. Vzhledem k jejímu stáří bývá v některých pramenech označovaná jako nejstarší socha na Jesenicku.

Branná - Mariánský sloup u kostela 7.8.2016




Kašna s plastikou Hygie
Kašna s plastikou Hygie oživuje střední náměstí. Kamenná kašna je z roku 1866 a litinová plastika nesoucí na rameni vázu pochází z roku 1901.

Branná - kašna s plastikou Hygie 7.8.2016






Budova radnice
Budova nynější radnice byla postavena v letech 1905-1906. Na jejím místě dříve stála podjezdová kůlna, která patřila k protějšímu hotelu Vogtei (nynější restaurace Kolštějn). V letech 1973-1977 byla provedena generální oprava radnice a současně zřízena nová obřadní síň.

Branná - radnice 7.8.2016












A to je z památek v městské památkové zóně v Branné vše. Víc jsem jich nafotit nestihl.
V Branné je toho ovšem k vidění daleko víc, ale to si budu muset prohlédnout až při nějaké další návštěvě.


Informace uvedené v tomto příspěvku jsem čerpal ze stránek: www.branna.eu


6 komentářů:

  1. Fojtství má dost na naše poměry nezvyklou věž. Ale jak říkáš, je dobře že tam je lešení, a až to bude hotové bude to opravdu krásná památka. A ten zámek je přístupný nebo se taky nějak rekonstruuje?

    OdpovědětVymazat
  2. Název Branná, je pro mě neznámý a žasnu kolik je v ní památek a dokonce se opravují! Na ceduli na zámku jsem si přečetla, že zde po opravě bude společenské centrum a hotel, což je možná pro zámek škoda, ale hlavně, že bude opravený a sloužit lidem. Nádherné jsou ovšem i ostatní památky, toto místo by určitě stálo za celodenní výlet.

    OdpovědětVymazat
  3. Budovu radnice jsem měla také nejprve za nějaký kostel. Kostel jiné víry. je to krásná stavba. A jak vidět památky se opravují a na tak katastrálně nevelký úsek je zde soustředěno hodně krásných pomátek. Líbí se mi i ty detaily.

    OdpovědětVymazat
  4. [1]: Zámek je přístupný v létě 3x denně, mimo sezonu 2x denně. Bohužel jsem měl v Branné málo času a tak jsem se k prohlídce nedostal Třeba se zadaří příště   

    OdpovědětVymazat
  5. [2]: Je to krásné městečko a návštěvu můžu jen doporučit

    OdpovědětVymazat
  6. [3]: Jak už jsem psal, tak na prohlídku jsem neměl dost času Ale tak si říkám,že je to dobře,protože takhle mě to tam potáhne znovu a to už třeba budou některé památky opravené   

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji