29. února 2020

Skalní útvary a zajímavosti u Kokořína

Dnes vám chci ukázat jaké skalní útvary a zajímavosti jsem nafotil při svých toulkách po Kokořínsku...




Kokořínsko je vyhlášené svou malebnou krajinou plnou pískovcových skal a právě v nich jsem narazil na několik skalních útvarů, které mě zaujaly natolik, že jsem se je pokusil nafotit...


Jako první vám chci představit tzv. Pokličky. Jedná se o pískovcové útvary připomínající houby, které vznikly pozvolným zvětráváním pískovce, přičemž horní vrstva z odolnějšího železitého pískovce chrání spodní sloup z měkčího jílovitého pískovce. Výsledkem je právě charakteristický tvar houby s plochým kloboučkem, ale říká se jim (nevím proč) Pokličky. 

Nejznámějšími a nejnavštěvovanějšími Pokličkami jsou ty, které se nazývají Kokořínské či Mšenské. Nacházejí se asi 200 metrů od silnice spojující obce Vojtěchov a Kokořínský důl. Vede k nim značená turistická trasa, kterou od parkoviště tvoří převážně dřevěné schody a zpevněná cesta. Díky snadnému přístupu jsem se tady byl podívat hned dvakrát....


Kokořínské pokličky 23.7.2017



Kokořínské pokličky 28.7.2017







O něco méně známé a rozhodně méně navštěvované jsou Jestřebické pokličky, které se nacházejí nad Vojtěšským dolem - mezi obcemi Vojtěchov a Jestřebice. Cesta k tomuto skalnímu útvaru je o něco delší (z Vojtěchova něco přes kilometr), ale o poznání náročnější, na což upozorňuje i turistické značení. Navzdory tomu jsem i tady byl dvakrát...

Jestřebické pokličky 23.7.2017



Jestřebické pokličky 25.7.2017









Přímo pod Jestřebickými pokličkami (na staré cestě, kde dříve vedla zelená turistická značka do Jestřebic) lze spatřit ve skále vytesanou kalvárii, kterou vytvořil neznámý lidový umělec...

Kalvárie poblíž Jestřebic u Kokořína 28.7.2017



Další přírodní zajímavostí, kterou jsem navštívil poblíž Jestřebických pokliček, byla skalní brána, která se nachází o něco blíže Vojtěchovu. K této bráně není značená cesta a tak si člověk musí dávat opravdu dobrý pozor na to, kam jde, ale když ji najde, tak to rozhodně stojí za to! No, posuďte sami...

Skalní brána poblíž Jestřebic u Kokořína 25.7.2017






Další skalní zajímavost, která se nachází mezi obcemi Jestřebice a Dobřeň, jsem dlouho nemohl najít, protože tenkrát byla špatně zaznačena v Mapách.cz. Teď už je to opraveno, ale tehdy to bylo opravdu složité hledání. Jedná se o skalní stůl, což je umělý pískovcový útvar, který prý nechal vytesat majitel hradu Kokořína hrabě Špaček. Stůl kdysi sloužil pro letní posezení panstva...

Skalní stůl poblíž Jestřebic u Kokořína 25.7.2017







Další skalní útvar, který jsem během týdenního pobytu na Kokořínsku nafotil, je tzv. Obří hlava a Žába. Já osobně mám většinou problém pojmenované skály rozeznávat, ale tu hlavu tady vidím docela zřetelně...

Obří hlava a Žába 23.7.2017


Při svých toulkách v lesích u Kokořína jsem viděl ještě spoustu bezejmenných útvarů, kde moje představivost pracovala naplno....

Skalní útvary a zajímavosti Kokořínska červenec.2017








A to by bylo pro tentokrát z Kokořínska vše.
Všechny moje snímky skalních útvarů a zajímavostí z této oblasti najdete uložené v galerii, která se nachází ZDE


P.S:
Někdy příště vás pozvu ještě do jeskyní a skalních obydlí, které jsem na Kokořínsku navštívil

18 komentářů:

  1. Patriku, to je zase nádherná podívaná. Na Kokořínsku jsem nikdy nebyla, takže děkuji za procházku s Tebou, je tam moc hezky. Zaujal mne hlavně skalní stůl, nic podobného jsem ještě neviděla. Krásné fotky.
    Přeji prima víkend. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Takový skalní stůl jsem taky viděl poprvé,ale věděl jsem,že tam někde má být a proto jsem ho tak dlouho hledal.Ono to je totiž mimo značené turistické cesty

      Vymazat
  2. Na Kokořínsku jsme byli už před mnoha lety, takže jsem si ráda toulání mezi skalami připomněla. Moc pěkné fotky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já tam byl poprvé a moc se mi tam líbilo.V těch lesích vůbec nevadilo,že počasí bylo většinou deštivé a podmračené.

      Vymazat
  3. Patriku, díky za krásnou reportáž. I když bydlím kousek od Mělníka už sedm let, stihli jsme na Kokořínsku jen sochy Čertovy hlavy, jeskyni Harfenice, skalní obydlí a hrad Kokořín atd. Tento region je bohatý na přírodní krásy i památky a pořád je tady co objevovat. Měj pěknou neděli a moc děkuji za milý komentář u mých fotografií 3x3.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to moc hezký kraj, ale za týden jsem tam toho moc nestihl objevit. Na blogu mám Čertovi hlavy, Klácelku,Harfenici,Sfingu,Hada,Mordloch, zámek v Liběchově nebo lesopark Debř u Mšena. Ve fotoarchivu bych ještě našel další zajímavosti,ale nevím,jestli k nim budu dělat články.Měl jsem velký výpadek v publikaci a teď mám moc podkladů k článkům

      Vymazat
  4. Krásné fotky z míst, kde jsem nebyla. Moc ráda jsem si je prohlédla.
    A díky za zastavení na mém blogu.
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  5. Skalní města a skály všeobecně mám moc ráda. Jsou takové tajemné i zajímavé. A tady mi chybí, že skal je tu minimum. Občas tu a tam někde vylejzá opuka na povrch, ale ta spíš tvoří jen ostré pláty a hroty než něco zajímavého.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Že zrovna ty si stěžuješ! Co mám říkat já, tady na Jižní Moravě!!!

      Vymazat
    2. Že tam nic nemáte :-D :-D

      Vymazat
  6. Hodně mi to připomíná oblast kolem České Lípy. Parádní skaliska. Tyhle útvary miluju. Ale na Kokořínsku jsem nebyla. Díky za podívanou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. CHKO Kokořínsko končí u České Lípy, tak proto asi ta podobnost. Je tam moc hezky

      Vymazat
  7. Patriku, parádní fotky. :-D Tento kraj mám moc ráda, část mých příbuzných žije na Mělníku a odtud jsme podnikali výlety. Většinou jsme skončili na Harasově. Znám Pokličky u Kokořínského Dolu, samozřejmě hrad, který tomuto údolí dal jméno.
    Moc děkuji za tip na prima výlet do míst, které několik let míjím.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A zrovna na Harasov jsem se nedostal. Měli jsme smůlu na počasí,kdykoli jsem tam chtěl vyrazit,tak pršelo

      Vymazat
    2. Není to až tak daleko. :-D Navíc se spojilo pár lidí, kteří dávají dohromady hotel, který já ještě pamatuju v jeho bývalé slávě. Kdykoli jsem jela kolem, byl to smutný pohled.
      Pokud ještě zavítáš, určitě Harasov navštiv. V létě se tam dá v části koupat.

      Vymazat
  8. Patriku, děkuji za návštěvu na mém blogu. Díky tomu jsem zavítala sem a jsem nadšená! Na krásných fotkách vidím milovaná místa i ta neznámá, která rozhodně stojí za návštěvu.
    Děkuji a přeji hezký den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Těší mě,že se ti tu líbí a doufám,že se ještě někdy zastavíš.

      Vymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji