7. února 2013

DALEŠICE

Včerejší kontrola u doktora dopadla špatně, s ortézou strávím i následující tři týdny. Abych se z toho nezbláznil, zkusím zase zavzpomínat na nějaké starší výlety.
Dnes vám představím památky městyse Dalešice, který leží v jihovýchodní části kraje Vysočina asi 20 km od města Třebíč.



Jako první chci představit PIVOVAR , který byl založen snad již v 16. století. Nejstarší části současného komplexu budov pocházejí z období raného baroka (17. století). Vaření piva zde bylo ukončeno v roce 1977 a poté sloužil jako sklad. V roce 1980 se tady natáčel film Postřižiny. Po roce 1999 zchátralý areál obnoven a opět zahájeno vaření piva.
Fotil jsem proti slunci, takže fotky se moc nepovedly

Dalešice (okr.Třebíč) - pivovar 4.8.2012





Další památkou Dalešic je KAPLE SV. KŘÍŽE, původně zasvěcená Nejsvětější Trojici. Nechal ji postavit v roce 1708 majitel zdejšího panství Leopold rytíř Odkolek z Oujezda. Do současné podoby přestavěla kapli v roce 1788 Kateřina Kamengiesserová. Na počátku 19. století byla pod kaplí zřízena rodová hrobka Diller - Hessů

Dalešice (okr.Třebíč) - Kaple sv.Kříže 4.8.2012












FARA z roku 1778 se nachází nedaleko kostela. Obydlena nebyla od roku 1962, kdy v Dalešicích zemřel poslední duchovní správce. Dům pak v 70. letech sloužil jako skladiště materiálu civilní obrany. Zchátralou barokní faru se podařilo zachránit, opravy památkově chráněného domu trvaly tři roky. V budově teď vznikly prostory pro setkávání katolíků a také tři byty pro mladé rodiny

Dalešice (okr.Třebíč) - budova fary 4.8.2012




KOSTEL sv. PETRA A PAVLA byl pravděpodobně založen na počátku 12. stol. benediktiny z třebíčského kláštera, kterému Dalešice patřily. Tento kostel byl původně zasvěcen Nanebevzetí Panny Marie, v roce 1700 je kostel zasvěcen apoštolům sv. Petru a Pavlu. Kostel prošel mnohými úpravami - původní malá okénka byla nahrazena velkými, kostel byl dodatečně zaklenut. V roce 1733 byla zvýšena věž a zastřešena bání. Při bombardování obce v roce 1945 byl kostel velmi poškozen. Při jeho opravách byly objeveny cenné fresky ze začátku 14. století, které v r. 1946 odkryl a zrestauroval akademický malíř Oto Strizko. Po válce kostel prodělal několik oprav, z nichž poslední proběhla v roce 2006

Dalešice (okr.Třebíč) - Kostel sv.Petra a Pavla 4.8.2012






Poslední památkou, kterou vám chci dnes představit je ZÁMEK. Toto o něm píší na Wikipedii:
Na místě zámku původně stál klášter, poprvé zmiňovaný v roce 1303. Někdy okolo roku 1540 došlo k zániku kláštera a majetek získali Kraličtí z Kralic. Ti zároveň provedli přestavbu objektu na panské sídlo. Roku 1713 se novým majitelem Dalešic stal Jan Antonín Pachta z Rájova, jenž jej roku 1724 daroval hraběti Jindřichu Josefu Daunovi. Za něj došlo k přestavbě jedné z budov bývalého kláštera na barokní zámek. Autorem přestavby byl Josef Fischer z Erlachu. Postupně se zde vystřídala řada dalších majitelů - Hiller-Hessové, Seriové, A. Dreher aj. Ve 2. polovině 19.století za Sinů došlo k úpravám pro kanceláře a ubytování úředníků.
V roce 1926 rozhodnutím státního pozemkového úřadu zámek, jako zbytkový statek v Dalešicích, přechází na rodinu tehdejšího správce - Vladimíra a Marii Tkaných. Po převratu v roce 1948 byl státem konfiskován (24. 5. 1948) a přidělen místnímu JZD Dalešice. V roce 1950 byl zámek přeřazen do II. kategorie konfiskátů a převeden na Místní národní výbor. JZD však nechtělo zámek opustit. Vzhledem k naprosté nevhodnosti využití a zanedbávané údržbě celý areál dlouhodobě chátral. V roce 1968 zámek získalo zpět JZD a začalo jednat o umístění kanceláří. Nikdy k tomu však nedošlo.
V roce 1973 celý areál koupil Národní podnik Průmstav Brno. V souvislosti s výstavbou elektrárny v Dukovanech začali s postupnou přeměnou na kanceláře, sklady a rekreační zázemí s lázněmi. Rekonstrukční práce probíhaly až do roku 1989, kdy byly přerušeny v podstatě ze dne na den z důvodu politicko-společenských změn. Tyto rozdělané práce jsou dodnes viditelné v krovu severního křídla.
Během 90. let stihl zámek obdobný osud jako řadu v restitucích navrácených objektů. Objekty a pozemky byly vráceny potomkům rodiny Tkaných, původně hospodařící na zámku, ti je však na základě nevýhodné smlouvy převedli na firmu Integral s.r.o., následovala zástava majetku u banky, zpronevěra těchto prostředků jednateli firmy, na movitý majetek byla uvalena konkurzní správa. V té době ze zámku zmizelo veškeré zařízení a objekty byly v podstatě vybydleny. Došlo k požáru skladu LTO a kotelny umístěné na 1.np v hlavní zámecké budově.
V roce 2007 získal objekt zámku s předzámčím, přilehlým parkem a dalšími pozemky ve veřejné dražbě z důvodu konkurzu uvaleného na společnost Integral spol. s.r.o. současný majitel - společnost Wessels s.r.o. Vzápětí po převodu do vlastnictví zajistil nový vlastník základní udržovací práce, jako byla oprava střechy a okapů.

Zámek je nepřístupný, a tak mohu nabídnout jen těchto pár záběrů

Dalešice (okr.Třebíč) - zámek 4.8.2012
















A to je z Dalešic vše, co jsem vám chtěl dnes ukázat. Snad se vám to líbilo.
Každopádně se mějte fajn a já se zase někdy ozvu

20 komentářů:

  1. S Dalešicemi mám spojený pobyt mého už umřelého bratra, kterej makal na Dukovanech a v Dalešicích bydlel. A pak ještě když syn chodil do zahradnický tak byli na hodcový stepi, pak v Dukovanský elektrárně i v Dalešicích. . No tři neděle utečou a zase budeš hopsat jak srneček....na rehabku....

    OdpovědětVymazat
  2. kamenné erby jsou nádherné! nejlepší pro mne je ale pivovar, protože děda byl sládek u nás je pivovar od roku 1648...a samozřejmě si člověk vzpomene na Postřižiny. moc hezká procházka

    OdpovědětVymazat
  3. [4]: A zrovna z pivovaru se fotky nepovedli, škoda,je tam toho na vidění víc

    OdpovědětVymazat
  4. Pivovar mi taky připomněl Postřižiny. Doufám, že je v provozu? Dočetla jsem a už se nedivím, proč...

    OdpovědětVymazat
  5. [6]: Pivovar je v provozu a přímo v areálu mají luxusní (alespoň cenově)restauraci. Pivo mě moc nechutnalo,ale asi je to na zvyku (bohužel už nemám tolik volného času,abych se někde aklimatizoval )

    OdpovědětVymazat
  6. [7]: Nevím,kdo by mohl mazat můj komentář na mém blogu,já to nebyl

    OdpovědětVymazat
  7. Jééé, tady je hezky. Krásné fotky:) Tady se občas zajdu mrknout na nějaký dobrý tip na výlet

    OdpovědětVymazat
  8. [9]: Těší mě,že se ti tu líbí a budu rád,když se zase někdy zastavíš

    OdpovědětVymazat
  9. Jen vydrž s kamarádkou ortézou, ať je noha zas, jak má být. Dalešice neznám. Z vytunelování zámku je mi na zvracení.

    OdpovědětVymazat
  10. [11]: Ještě jsem zapomněl napsat,že kousek od Dalešic je přístaviště pro parníky na blízké přehradě

    OdpovědětVymazat
  11. [12]: Jo v té přehradě jsme se asi jednou koupali, že je to ta s tou pohádkovou hrází....? Takže možná v Dalešicích jsme nakonec asi byli taky...si to už nepamatuju, to mi bylo lehce přes dvacet... a to jsme ještě chodili s báglama vandrem.

    OdpovědětVymazat
  12. [13]: Nezdá se mi,že by tato hráz byla zrovna pohádková (jako takovou mám zafixovanou hráz přehrady Les Království u Bílé Třemešné - moc doporučuju),ale s báglama a vandrem jsme to tady mockrát prošli

    OdpovědětVymazat
  13. Dalešický pivovar mám na blogu, ale jinak nic jsem z Dalešic nefotila. Jak vidím, udělala jsem opět chybu, kterou musím co nejdřív napravit. Detaily na posledních fotkách jsou úžasné, Patriku! Procházka po Dalešicích se mi moc líbila.

    OdpovědětVymazat
  14. [15]: Díky za pochvalu Zkoušel jsem najít Tvoje fotky z Dalešic,ale nějak se mi to nepovedlo Však tam toho máš požehnaně

    OdpovědětVymazat
  15. Procházka Dalešicemi byla moc hezká. Škoda, že zámek není přístupný, mám ale dojem, že u Hanky jsem viděla fotky z výstavy na zámku a snad doufám se mě to neplete z výstavou paní co dělá strašidla. Bože jakpak se jmenuje   ona paní mě právě inspirovala ke strašidýlku z hlíny pro vnuky. Každopádně škoda každé památky co se takto nechá zruinovat. No snad jednou bude přístupný. A pivovar, jasně Postřižiny, moc hezký film a tvé fotky.

    OdpovědětVymazat
  16. Dalešicemi jsem často projížděla autobusem na cestě z Brna do Hrotovic, odkud pochází moje maminka. Jsem ráda, že jsem si je tady mohla prohlédnout detailněji.

    OdpovědětVymazat
  17. [19]: A já jsem rád za návštěvu i komentáře

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji