14. února 2013

POTŠTEJN - zřícenina hradu

Dnes bych vám rád ukázal další místo, které jsem navštívil při mé loňské cestě do Orlických. Bohužel tenkrát počasí moc nevyšlo a celé tři dny bylo zataženo, takže opět nebudou fotky s modrou oblohou


Na začátek tradičně něco málo z historie, tentokrát převzaté z Wikipedie
Gotický hrad byl vystavěn na kuželovitém kopci Půtou z Potštejna z rodu západočeských Drslaviců v rozmezí let 1270 až 1287. V roce 1339 byl dobyt, zabrán a rozbořen Karlem IV. Majitel hradu, loupeživý rytíř Mikuláš z Potštejna byl zabit. V letech 1346 až 1355 byl hrad z příkazu Karla IV. znovu obnoven jako pevnost. V roce 1399 byl hrad obléhán vojsky panské jednoty. Roku 1432 byl obléhán znovu a posádka se tehdy vzdala až po půl roce. Roku 1435 jej získali Krušinové z Lichtenburka a po nich v letech 1454 až 1495 byl majetkem Jiřího z Poděbrad a jeho synů. V roce 1495 byl prodán Pernštejnům, kteří hrad během 16. století přestavěli na renesanční rezidenci. Roku 1622 poslední majitelé Hrzánové z Harrasova hrad prodali, zůstal opuštěný a postupně zpustl. V 18. století pobořen hrabětem Chamaré, který zde hledal údajný poklad Mikuláše z Potštejna.
Nyní je zřícenina patřící obecnímu úřadu opravována. Znovu zpřístupněna veřejnosti byla roku 1994.

Jak už jsem psal, počasí nebylo 1.9.2012 nic moc. Pršet přestalo asi hodinu před naším příjezdem, všude byl opar a nízká oblačnost. Ale alespoň bylo otevřeno, narozdíl od Litic nad Orlicí, kde jsem tento výlet začínal.

Po zaplacení vstupného a chvíli čekání nás objektem provedla moc ochotná a sympatická průvodkyně. Hned na začátku nás upozornila, že na hradě je svatba a že se budeme muset s prohlídkou trošku přizpůsobit. To jsem ještě nevěděl, že se té svatby účastní asi 70 lidí a že se budou motat do skoro každého záběru. Naštěstí byla ta průvodkyně opravdu hodně ochotná a vždycky na mě počkala, když jsem se snažil něco nafotit bez lidí. Nakonec se povedlo a tak vám to tu dnes můžu ukázat

Potštejn - zřícenina hradu 1.9.2012
































A to je pro dnešek vše. Příště zkusím najít nějaké barevnější snímky

17 komentářů:

  1. S Potštejnem ses k nám příbližil na dvacet kilometrů . Byla jsem tam jednou když jsem tam vezli tchýni, která tu byla na návštěvě, protože na tábořiště pod hradem jezdili se skautama...to ovšem byl hrad o dost víc zarostlý a méně upravený. Byla jsem i na zámku dole pod hradem, vlastníkem je šéf jedné firmy od které bereme zboží a skvěle ho dává dohromady, pořádá tam prohlídky, zrekonstruoval krásně celý park okolo zámku a vůbec se o něj perfektně stará....

    OdpovědětVymazat
  2. Když jsem tam byl tak jsem měl v úmyslu navštívit zámek i oba kostely a taky nedalekou zříceninu hradu Velešov. Bohužel se udělalo malé špatně a tak jsem změnil plány. Určitě se tam ještě někdy podívám

    OdpovědětVymazat
  3. Fotky jsou to krásné, i když, jak píšeš, nebylo moc hezky. Ale tu nevěstu jsi nám mohl ukázat taky

    OdpovědětVymazat
  4. [3]: Já jsem se tak snažil fotit bez lidí,že tu nevěstu nikde nemám

    OdpovědětVymazat
  5. Na Potštejn jezdil můj bratr někdy v první polovině 80.let coby tramp a pomáhali tam se začínajícími opravami.Já tam byla asi dvakrát,když jsme jezdili do Neratova na chalupu,ale to už je taky hodně dávno.Hodně se to tam změnilo k lepšímu

    OdpovědětVymazat
  6. [5]: Na opravách hradu se pořád pracuje,když jsem tam byl tak akorát čistili studnu a i na jiných částech stálo lešení

    OdpovědětVymazat
  7. Je to pěkný hrad nebo spíš zřícenina. Moc se mi líbí Kaple sv. Schodů. Jsem ráda, že jsem prostřednictvím tvých fotografií mohla hrad navštívit. Díky.

    OdpovědětVymazat
  8. Potštejn jsme navštívili loni v srpnu, ale jen zámek, na hrad už jsme se nedostali.

    OdpovědětVymazat
  9. Potštejn.. o tom jsem snad nikdy neslyšela a vypadá to, že za návštěvu by stál. Obdivuju, že se ti povedlo vyhnout se sedmdesáti lidem a nezkazit si s nima fotky :)

    OdpovědětVymazat
  10. [9]: Jsem moc rád,že se Ti tu líbí

    OdpovědětVymazat
  11. [10]: Pokud se Ti líbí zříceniny hradů,tak tahle by za návštěvu určitě stála. Hrad je rozsáhlý a leží v krásné krajině. Navíc v podhradí je městečko se zámkem

    OdpovědětVymazat
  12. [12]: Zříceniny mám velice ráda, Patriku.

    OdpovědětVymazat
  13. krása! hrady já miluji! u nás máme dva podobné - Rabí a Helfenburk

    OdpovědětVymazat
  14. [14]: Podle všeho budu doma minimálně čtrnáct dní,tak určitě nějakou pěknou zříceninku z archivu ještě přidám

    OdpovědětVymazat
  15. Vida sotva jsem dopsala komentář a v něm zmínku zda si vybíráte pouze na své výlety za focením slunečné dny, zde je odpověď, né, fotíte i za jakéhokoliv počasí. Stejně ovšem krásně, fotit s plno lidmi kolem je obtížné.

    OdpovědětVymazat
  16. [16]: Pokud to jde, tak se snažím vyrážet na výlety za pěkného počasí, ale ne vždy se zadaří

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji