25. února 2015

Brankovice 7.2.2015

Dnes vám chci představit některé památky v městysi Brankovice, které jsem nafotil dne 7.2.2015


Jak jsem psal v předešlém článku, tak ten den jsem měl původně v plánu nafotit nějaké krajinky, ale počasí se rychle kazilo a tak jsem jel autem bez cíle, jen za modrou oblohou. Během této cesty se mi zalíbil pohled na kostel v Brankovicích, a tak jsem zde zastavil a trošku se prošel. A co jsem při tom nafotil, to vám dnes ukáži.

Nejdřív ale pár slov o samotném místě:
Brankovice jsou malé městečko s 1000 obyvateli a najdeme jej v předhůří Chřibů, východním směrem od města Bučovice a severním směrem od města Koryčany. Městečko se rozkládá podél toku říčky Litavy. Brankovicemi prochází silnice spojující Slavkov u Brna a Uherské Hradiště a železniční trať na trase Slavkov u Brna - Kyjov.
První písemná zmínka o obci je z roku 1348 a jejími majiteli byli pánové z Brankovic. Dle archeologických nálezů v obci bylo toto území osídleno již v mladší době kamenné. V roce 1899 byly Brankovice povýšeny na městečko.
Informace jsem čerpal z : www.turistika.cz

Brankovice - 7.2.2015


Jak jsem psal výše, zaujal mě především pohled na kostel, ale než jsem k němu došel, tak jsem narazil na tento památník obětem válek
Brankovice - památník obětem válek (u kostela) 7.2.2015









Dominantou Brankovic je barokní kostel svatého Mikuláše pocházející z roku 1714, jeho dnešní podoba je po stavebních úpravách v 19. století. Farní kostel je ohrazen hřbitovní zdí, hlavní oltář nese obraz sv. Mikuláše a poboční oltáře sv. Josefa a sv. Jeronýma pocházejí z kartouzského kláštera v Olomouci, další zasvěcený sv. Kříži z Uherského Hradiště. Varhany pocházejí z roku 1842. Pod kostelem je i hrobka.
Bohužel při mé návštěvě byl kostel uzavřený, takže můžu ukázat pouze pohledy venkovní

Brankovice - kostel sv. Mikuláše 7.2.2015










Přímo u kostela stojí kříž, který pochází z roku 1904 (tedy podle nápisu, který je na kříži vytesán)

Brankovice - kříž u kostela 7.2.2015






Na dohled od kostela stojí barokní Boží muka, která jsou od 3.5.1958 zapsána do státního seznamu nemovitých památek. Podle cedulky umístěné na kostele se jedná o ukázku lidové stavitelské tvorby v barokním tvarosloví.
Na stránkách vizit-bozimuka.webnode.cz jsem našel, že se jedná o trojboký a rovnostranný objekt. Výklenky dolního pilíře jsou vysoké 95 cm, široké 65 cm a hluboké 10 cm. Výklenky v horním pilíři jsou vysoké 55 cm a široké 35 cm. Ve výklencích jsou malby na plechu s kovovým zdobeným rámem, v dolních výklencích Jan Nepomucký, Sv. Florián a Nanebevzetí Matky Boží, v horních Sv. Jan Bosco, Ježíš nesoucí kříž a Sv. Vojtěch.
Bohužel jsou malby v hodně zanedbaném stavu, ostatně jako celá Boží muka. No, posuďte sami

Brankovice - Boží muka 7.2.2015













U polní cesty za kostelem, nedaleko Litenčického potoka jsem narazil na torzo kříže, na němž je již těžko čitelným nápisem napsáno, že by obnoven a posvěcen roku 1888.

Brankovice - torzo kříže 7.2.2015






Při procházce Brankovicemi jsem objevil i další památku, která není až tak známá. Jedná se o pomník sovětského partyzána, který zde padl. Byl to TIMOFEJ GAUČEROV a bylo mu 30 let.

Brankovice - pomník partyzána 7.2.2015




Daleko známější památku na partyzány lze spatřit na ulici Milana Diase, což je vlastně část hlavní silnice, která Brankovicemi prochází.
Jedná se o památník partyzánů oddílu Olga, kteří v Brankovicích padli 3.4.1945.

Brankovice - památník partyzánů oddílu Olga 7.2.2014





A to je z této mé neplánované zastávky v městysi Brankovice vše. Na další památky a zajímavosti se zaměřím při příští návštěvě, kterou plánuji už někdy koncem jara


P.S: Šedobílá obloha mě tenkrát dohnala i tady (jak je vidět i na předchozích snímcích), takže dál už jsem nejel. Od té doby jsem se k focení nedostal, takže v dalších článcích se zaměřím na památky v Brně, které jsem nafotil během loňského roku

13 komentářů:

  1. Kostelík a okolí je velmi pěkné. Boží muka sice chce opravit, ale i tak má své kouzlo. Je tu opět hodně památek a památníků. Lidé si historii připomínali a vzdávali jí hold kam se člověk podívá. Jen ty supermoderní plastiky v některých městech jsou až nechutné a nevím, co to našim potomkům o nás pak vypoví. Ale to se rozhodně netýká této obce a těchto památek. To mě jen tak napadlo.

    OdpovědětVymazat
  2. Kostel je krásný, vidíš už si ani nepamatuju že tam vůbec nějaký je . Jak tak koukám některé rodiny byly válkami hodně zasažené.

    OdpovědětVymazat
  3. Kostel je opravdu moc hezký a v době kdy jsi ho fotil ho ještě krásně osvětlovalo sluníčko. Zajímavé jsou i další památky i když proti pěknému kostelíku, dost zanedbané. Pořád se dívám na ta boží muka a zdají se mi, jak kdyby měla trojúhelníkový půdorys?   

    OdpovědětVymazat
  4. [1]: V Brankovicích je podobných památek víc,ale k těm jsem se tentokrát nedostal.Některé jsou i opravené,takže se bude příště na co koukat   

    OdpovědětVymazat
  5. [2]: Přes Brankovice jsem projížděl snad stokrát,ale že tam je takový kostel jsem si všimnul až teď.On totiž není hned u hlavní silnice.A taky kdo nehledá,většinou nenajde   

    OdpovědětVymazat
  6. [3]: Máš naprostou pravdu.Ty Boží muka jsou trojboká a rovnostranná. Koukal jsem do článku a vidím,že jsem to tam nenapsal,takže to hned napravím   

    OdpovědětVymazat
  7. Kostel je krásný, Patriku. Podobnou barvu fasády jsem už na několika kostelech viděla. Když na ni svítí sluníčko, vypadá moc hezky.

    OdpovědětVymazat
  8. [7]: Proto jezdím fotit jen za pěkného počasí.To vypadá všechno pěkně a s focením nejsou problémy     

    OdpovědětVymazat
  9. [8]: Když si můžeš vybrat, je to fajn. My se dostaneme ven většinou jen v sobotu, a to bývá hnusně!

    OdpovědětVymazat
  10. Brankovicemi projíždíme cestou na Uh. Hradiště, ale vůbec si na kostel neupomínám. Asi stojí mimo hlavní silnici.

    OdpovědětVymazat
  11. [10]: Kostel stojí na druhém konci než vede hlavní silnice

    OdpovědětVymazat
  12. Kostěl vypadá krásně a udržovaně..pěkné fotky :).

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji