26. února 2015

PAMÁTKY BRNĚNSKÝCH ČÁSTÍ - Horní Heršpice

Dnes vám chci představit památky, které jsem objevil v brněnské katastrální části Horní Heršpice


Horní Heršpice jsou bývalá obec, dnes městská čtvrť a katastrální území o rozloze 377,41 ha, tvořící od 24. listopadu 1990 severozápadní část brněnské městské části Brno-jih.
Katastrální území Horní Heršpice sousedí na severu s katastrálním územím Štýřice (součást městské části Brno-střed), na východě s katastrálním územím Komárov (součást m.č. Brno-jih) a Brněnské Ivanovice (součást m.č. Brno-Tuřany), na jihu s katastrálním územím Dolní Heršpice (součást m.č. Brno-jih), na jihozápadě s katastrálním územím obce Moravany a na západě s katastrálním územím m.č. Brno-Bohunice.
První zmínka o Horních Heršpicích pochází z roku 1289. Ve středověku se zde nacházela tvrz. Při obléhání Brna roku 1645 zde měli Švédi ležení a při svém ústupu ves zcela zničili. Po svojí obnově se začaly Horní Heršpice stále více poněmčovat. Příznivá poloha tehdejší obce v blízkosti Brna vedla k jejímu rychlému růstu především koncem 19. a začátkem 20. století, takže se západně od železniční tratě z Brna do Břeclavi vytvořila zcela nová zástavba označovaná jako Nové Heršpice. Pokud jde o katastr Horních Heršpic, tak především jeho severní hranice měla původně výrazně odlišný průběh než má v současnosti. Největší změny (ve prospěch Brna) opakovaně prodělávala od roku 1883 do roku 1915. Současné hranice získaly Horní Heršpice až při reambulaci Brna koncem 60. let 20. století
Informace jsem převzal z : cs.wikipedia.org


Na den kdy jsem se vydal hledat památky této části Brna bylo hlášeno slunečno, ale bohužel předpověď nevyšla a tak jsou všechny snímky pořízeny v mlžném oparu. Snad to nebude vadit.


Boží muka na ulici Sokolova v Brně - Horních Heršpicích
Nacházejí se u mostu přes řeku Svratku, na křižovatce ulice Sokolova a cyklostezky vedoucí z Bystrce do Dolních Heršpic. Boží muka pilířového typu pocházejí přibližně z poloviny 19. století a na současné místo byla přestěhována v létě roku 2006 z areálu VZMB na Hněvkovského ulici.

Boží muka na ulici Sokolova v Brně - Horních Heršpicích 10.2.2014








Kaplička (Poklona) sv. Jana Nepomuckého na ulici Kaštanová v Brně - Horních Heršpicích
Kaplička stojí u staré cesty z Komárova do Tuřan. Dnes je obklopena novodobou výstavbou - přivaděčem na dálnici, čerpací stanicí, sklady a obchodními areály.
Kapličku vystavěl v roce 1729 mlynář Kašpar Reichel, snad jako poděkování za narození vytouženého dítěte. V minulém století začala kaplička chátrat, za prvé světové války byla poškozena pískovcová socha světce, chátralo zdivo i krov stavby. V listopadu 1998 se zrodila myšlenka obnovy památky. Ta proběhla na jaře 1999 a kaplička byla téhož roku znovu vysvěcena.
Informace jsem převzal z : www.hrady.cz

Kaplička (Poklona) sv. Jana Nepomuckého na ulici Kaštanová v Brně - Horních Heršpicích 10.2.2014








Kostel sv. Klementa Maria Hofbauera v Brně - Horních Heršpicích
Tento kostel byl postaven hlavně pro německé obyvatelstvo v letech 1911-1912.
V loňském roce jsem mu věnoval jeden článek, který najdete ZDE

Kostel sv. Klementa Maria Hofbauera v Brně - Horních Heršpicích 10.2.2014




















Kříž na rohu ulic Sokolova a Kšírova v Brně - Horních Heršpicích
Tento litinový kříž se zlaceným Ježíšem Křížem původně stával na ulici Pěšina. odkud byl na dnešní místo přemístěn někdy po roce 2007. Bohužel víc informací jsem nezjistil

Kříž na rohu ulic Sokolova a Kšírova v Brně - Horních Heršpicích 10.2.2014





Kříž na ulici Bednářova (severně od kostela) v Brně
Tento kříž pochází z roku 1881 a podle nápisu jej na památku Františka a Marie Schillerových věnovali Franz a Josefa Weissovi. Později byl pravděpodobně poškozen, protože další nápis na kříži uvádí, že jej nově zřídili manželé Tomáš a Josefa Vorlovi v roce 1930

Kříž na ulici Bednářova (severně od kostela) v Brně - Horních Heršpicích 10.2.2014





Kříž na ulici Bednářova (vlevo od kostela) v Brně - Horních Heršpicích
Tento kříž byl postaven na památku zdejšího duchovního Bedřicha Vražiny

Kříž na ulici Bednářova (vlevo od kostela) v Brně - Horních Heršpicích 10.2.2014




Kříž na ulici Bednářova (vpravo od kostela) v Brně - Horních Heršpicích
Tento kříž byl postaven na památku zdejší sv. misie v roce 2012

Kříž na ulici Bednářova (vpravo od kostela) v Brně - Horních Heršpicích 10.2.2014





Kříž na ulici Sokolova v Brně - Horních Heršpicích
O tomto kříži jsem bohužel nezjistil žádné informace

Kříž na ulici Sokolova v Brně - Horních Heršpicích 10.2.2014




Památník Obětem povolání z doby okupace na ulici Výpravní v Brně - Horních Heršpicích
Tento památník je k vidění v areálu vlakového nádraží Brno - Horní Heršpice - hned za brankou s nápisem ZÁKAZ VSTUPU

Památník Obětem povolání z doby okupace na ulici Výpravní v Brně - Horních Heršpicích 28.4.2014




Pomník Obětem 2.světové války na ulici Bednářova v Brně - Horních Heršpicích
Tento památník byl vybudován Národním výborem k 50. výročí vzniku ČSR a původně byl umístěn u budovy základní školy na ulici Bednářova. Kdy byl přemístěn na současné místo se mi zjistit nepodařilo

Pomník Obětem 2.světové války na ulici Bednářova v Brně - Horních Heršpicích 10.2.2014




Pamětní deska mučedníkům svobody na ulici Sokolova 4 v Brně - Horních Heršpicích
Tato pamětní deska byla umístěna vpravo od vchodu do budovy v roce 1945.

Pamětní deska mučedníkům svobody na ulici Sokolova 4 v Brně - Horních Heršpicích 28.4.2014






A to je z Horních Heršpic vše. Víc památek jsem v této katastrální části Brna neobjevil.
Záměrně ale nezařazuji budovy, kterým budu časem věnovat jiný projekt. Pokud přesto víte o nějakém dalším objektu, který zde není uveden, budu velice rád za každou informaci.

Přesnou lokaci všech objektů, které jsem zde uvedl, můžete zanedlouho najít v turistické části mapy.cz , kterou jsem jako vždy aktualizoval

18 komentářů:

  1. Chdák ta kaplička - Poklona. Tak pěkně opravená ale takový děsný okolí!

    OdpovědětVymazat
  2. Fotky v mlze jsou náhodou moc pěkné, Patriku, mají zase úplně jinou atmosféru, než ty slunečné.

    OdpovědětVymazat
  3. Většinou, když je po ránu takto mlhavo, tak stačí počkat a nakonec přijde sluníčko. Ale co, sluníčkových fotek máš dost a tak jsou dnešní snímky v mlze a mě se líbí. Památkám to dává zvláštní atmosféru a řekla bych, že se k těm sakrálním i hodí.

    OdpovědětVymazat
  4. Zdravím. Fotky jsou moc pěkné. Tyhle kříže a kapličky jsou moc krásné a jistě by mohly vyprávět. Stejně jako ten nádherný kostel.

    OdpovědětVymazat
  5. vidím, že Brno má stále co nabízet,

    OdpovědětVymazat
  6. Všechny církevní památky jsou zde jak nové - běloskvoucí kostel, pozlacené sochy, barevný obraz svěrce i krásné dveře do kapličky.

    OdpovědětVymazat
  7. [1]: Kaplička má smůlu,že stojí v průmyslové části.Na druhou stranu má štěstí,že se našlo tolik nadšenců,kteří jí vrátili život   

    OdpovědětVymazat
  8. [2]: Zkusil jsem focení v mlze,ale moc mě to nenadchlo.Některé objekty to úplně zkreslilo,ale je fakt,že některým to svědčilo.Třeba Boží muka v mlze se mi líbí   

    OdpovědětVymazat
  9. [3]: Měl jsem tam pracovní schůzku a tak jsem na sluníčko mohl čekat celé dopoledne,ale neukázalo se. Naštěstí se některé fotky i tak povedly a jsem rád,že se Ti líbí

    OdpovědětVymazat
  10. [4]: Snažím se zmapovat drobné sakrální památky v celém Brně,ale je to na dlouhou dobu.Když jsem s tím začínal,tak moc podobných informací nebylo,ale v poslední době se to změnilo k lepšímu

    OdpovědětVymazat
  11. [6]: A já si myslel,že jsi původem z Brna !

    OdpovědětVymazat
  12. V Brně bydlím desítky let, ale nejsem odtud. Protože bydlím v Kohoutovicích a pohybuji se většinou směrem do práce, do centra nebo k nádraží, čtvrti mimo tuto trasu znám velmi málo.

    OdpovědětVymazat
  13. I v mlze mají stavbičky svůj půvab. teprve nyní jsem pochopila kaplička - poklona sv. Jana Nepomuckého. Poprvé jsem se s tímto výrazem setkala v Nové Říši. Kaplička je krásně opravená, ale má smůlu na prostředí kolem. Památník obětem povolání by si zasloužil trochu vysvobodit z přerostlé trávy.

    OdpovědětVymazat
  14. [8]: Fotky v mlze mají úžasné kouzlo, Patriku, ale ne vždycky, to je fakt.

    OdpovědětVymazat
  15. [14]: Ta tráva byla asi první loňská,protože když jsem šel okolo později, už bylo posečeno   

    OdpovědětVymazat
  16. [15]: Dřív jsem si ze zákazů moc nedělal,ale od dob, co mě několikrát prohnali psi je radši dodržuji.Už nejsem v nejlepší kondici a příště bych to mohl odnést nějakým šrámem     

    OdpovědětVymazat
  17. [17]: Já bych musela lehnout a dělat mrtvolu, protože moje kondice je totálně v tahu už delší dobu.   

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji