21. února 2015

Zámek Ždánice

Dnes vám chci představit částečně opravený zámek v obci Ždánice


Ždánice leží asi 9 km severozápadně od Kyjova v okrese Hodonín v Jihomoravském kraji.
Ždánický zámek byl postaven v místech původní tvrze, koncem 16. století Oldřichem z Kounic.
Původně ho obklopoval hluboký příkop se střílnami, a proto byl v historických pramenech uváděn jako hrad. První dochovaná mapa z konvolutu plánů generála Nicolaie, podle které můžeme posuzovat vzhled zámku, pochází z let 1710 - 1720 a další dochovaná Delsenbachova kresba z roku 1721. Z těchto plánů je zřejmé, že zámek byl v minulosti obklopován zdí s přiléhajícími hospodářskými budovami, původně s dvoupatrovou věží, v průčelí vstupní části zámku. Barokní přestavby probíhající v 18. století , jsou již zaznamenány přímo nápisy na stavbě, pocházejí z let 1739, 1762 a 1789. Poslední letopočet je zaznamenán přímo vedle vchodu do zámku, na mramorovém podkladě: "ALOYS: J : PRINC : D : LICHTENSTEIN : RESTAU: A : MDCCLXXXIX" ( Alois Jan kníže z Liechtensteina opravil r. 1789). Pozdější úpravy již nebyly až tak patrné, ale přesto se jeho majitelé snažili zámek udržet v patřičné podobě.
1. října 1945 byl uskutečněn převod vlastnického práva na zámek, okolní budovy a pozemky pro Československý stát - ve správě Místního národního výboru Ždánice. V r. 1961 přešel zámek do vlastnictví ministerstva vnitra a v r. 1990 do vlastnictví města Ždánice.
V r. 1992 koupil zámek soukromý majitel a to s břemenem bezplatného a časově neomezeného užívání části přízemí zámku Vrbasovým muzeem.
Informace jsem převzal z : www.muzdanice.cz


U tohoto zámku jsem nebyl už dlouho. Při poslední návštěvě v roce 2008 byl zámek v hodně zanedbaném stavu, o čemž svědčí i tenkrát pořízené fotografie

Ždánice - zámek 25.5.2008






Letos jsem se k zámku dostal znovu a naskytl se mi pohled, který potěšil. Je vidět, že o objekt je postaráno, i když zatím je opraveno hlavně průčelí. Řekl bych, že opravy se povedly, ale to posuďte sami

Zámek Ždánice 7.2.2015
























A to je pro tentokrát ze Žďánic vše.
Všechny moje fotografie pořízené u tohoto zámku najdete ZDE .

Mám v plánu toto město navštívit znovu a porozhlédnout se po ostatních zdejších památkách, ale to až někdy v budoucnu

19 komentářů:

  1. Skvělé, zase jedna památka, která má naději!

    OdpovědětVymazat
  2. Doufejme že to není všechno. Ale začátek je pěkný! Když jsem četla název Ždánice tak jsem marně přemýšlela kde je ve Ždánicích zámek. Ovšem šlo o obec stejného jména jenže na Moravě. Ve Středních Čechách totiž je obec stejného jména leč bez zámku. I když s památníkem na kopci nad obcí.

    OdpovědětVymazat
  3. Patriku, moc děkuji za představení zámku. Nejprve jsem chtěla manželovi vynadat, že mi na výletech tento zámek nepředstavil, protože on totiž z Kyjova pochází a do Kyjova jsme s dětmi jezdívali párkrát do roka. Pak jsem pochopila, že se mu asi nelíbil, tak mě tam nezval. Dneska vyhlíží zámek krásně. letní Brno máme sice už dokonale rozplánované včetně okolí, ale ještě to promyslím. Dalo by se tam možná dostat. Škoda, že se v našem penzionu ubytovává až po 17. hodině. Já většinou už první den vyrážím za poznáním a tentokrát nám bude jeden den chybět. Dík za inspiraci.

    OdpovědětVymazat
  4. [2]: Ve Ždánicích jsem se zastavil, protože počasí se opět rychle kazilo a já ujížděl za modrou oblohou. Stačil jsem nafotit akorát ten zámek a pak mě dohnalo šedivo,takže jsem vyrazil dál.

    OdpovědětVymazat
  5. [3]: Taky doufám,že to nejsou poslední opravy,které se tady udělaly   

    OdpovědětVymazat
  6. [4]: Takže v létě do Brna? To abych co nejrychleji dokončil představování památek brněnských částí ! No ono mi stejně nic jiného nezbude,protože aktuální snímky nemám a poslední nezpracované snímky mám právě z tohoto projektu   

    OdpovědětVymazat
  7. [6]: Asi by to chtělo navštívit Ždánice zjara, Patriku, ale se sněhem a modrou oblohou vypadá zámek opravdu krásně.

    OdpovědětVymazat
  8. Malý, ale útulný. :) Takové já ráda.. mimochodem, ač se trochu stydím.. o tomto místě slyším poprvé.. tudíž.. děkuji za představení.. ;)

    OdpovědětVymazat
  9. Tééda, ten krásně prokouknul! Vypadá moc pěkně..:).

    OdpovědětVymazat
  10. [11]: Bylo by to fajn,ale nevím jestli budu mít tolik volného času,abych se podíval všude kam chci

    OdpovědětVymazat
  11. [12]: Já rád představuji taková místa,která nejsou příliš známá,takže se není za co stydět Občas narazím i na věci, o kterých neví ani někteří domorodci

    OdpovědětVymazat
  12. [13]: Jestli budou v opravách pokračovat, tak to bude teprve paráda   

    OdpovědětVymazat
  13. [14]: No jo, jsem na tom stejně, ačkoliv jsem v důchodu.

    OdpovědětVymazat
  14. To je tedy proměna, alespoň z jedné strany. Teď je nádherný a tvoje zimní fotka neméně tak.

    OdpovědětVymazat
  15. [18]: Ale je fajn,že se podobné památky opravují.I když zdlouhavě   

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji