2. září 2015

Hrušky (okr.Vyškov) - památky a zajímavosti

Dnes bych vám chtěl představit památky a zajímavosti, které jsem letos objevil v obci Hrušky


Obec Hrušky leží na soutoku potoků Rakovce a Litavy asi 20 km od Brna a 4 km od Slavkova u Brna.
První písemná zmínka o obci pochází z roku 1294. Název obce dává najevo, že pochází z ovocného stromu, kterému se zde velmi dařilo a názvy ve starých zápisech jako osada Hroska či Hrosky to dosvědčují. Již podle první písemné zprávy ze 13. století patřila osada pánům z Deblína jménem Ratibor z Deblína a po něm synu Archlébovi, který dědil Hrušky a Křenovice a mladšímu Janovi, který dědil Vážany. Dalšími vdavkami a prodeji se nakonec obec dostala dvěma pánům: jedna část Johanitům - Maltézským rytířům a druhá část nazývaná též slavkovská, Kounicům.
Uprostřed obce na návsi stála zvonice, která byla v roce 1975 odstraněna. Byly v ní tři zvony a vzácná socha Hrušecké madony pocházející z let 1340.
Více informací z historie najdete ZDE.

O památkách této obce jsem na internetu moc informací nenalezl. Přesto se pokusím o jejich popis


Hrušky (okr.Vyškov) - kaple Panny Marie Sněžné
Jedná se o poměrně novou stavbu, protože kaple byla dostavěna v roce 2006. Nahradila původní kapličku, která stávala na návsi až do 30.5.1975, kdy byla zbourána.
Z původní kapličky se uchovala gotická socha Panny Marie a proto se při výběru světce, jemuž by byla kaple zasvěcená k tomu přihlédlo a kaple byla 16. července 2006 zasvěcena Panně Marii Sněžné. Posvětil ji brněnský biskup Vojtěch Cikrle.
U příležitosti oslav 720. výročí první zmínky o obci Hrušky, 17. května 2014 byly posvěceny nové tři zvony a po mši svaté zavěšeny do věže kaple. Uvnitř kaple je k vidění replika sochy Hrušecké Madony z r. 1340.

Hrušky (okr.Vyškov) - kaple Panny Marie Sněžné 8.3.2015










Hrušky (okr.Vyškov) - kaplička u silnice k Šaraticím
Kaplička neznámého původu a doby vzniku stojí u silnice k Šaraticím. Dříve v ní býval obraz sv. Františka Serafínského, který je nyní uložen na radnici.

Hrušky (okr.Vyškov) - kaplička u silnice k Šaraticím 8.3.2015









Hrušky (okr.Vyškov) - kříž u polní cesty k tůním
Podle letopočtu na soklu pochází kříž z roku 1944.

Hrušky (okr.Vyškov) - kříž u cesty k tůním 2.5.2015






Hrušky (okr.Vyškov) - kříž u silnice do Vážan nad Litavou
Kříž stojící u silnice do Vážan nad Litavou pochází z roku 1930.

Hrušky (okr.Vyškov) - kříž u silnice do Vážan nad Litavou 8.3.2015





Hrušky (okr.Vyškov) - kříž u školy
Tento kříž z roku 1948 stojí v parčíku před budovou školy. Původně stával před kapličkou na návsi, ale 30.5.1975 byl spolu s ní zbourán. V září 1993 byl znovu postaven na současném místě a zároveň byl i posvěcen

Hrušky (okr.Vyškov) - kříž u školy 8.3.2015






Hrušky (okr.Vyškov) - kříž v obci, u silnice do Šaratic
Tento kříž pochází pravděpodobně z roku 1850 a byl opraven v roce 2005

Hrušky (okr.Vyškov) - kříž v obci, u silnice do Šaratic 8.3.2015





Hrušky (okr.Vyškov) - kříž nad obcí
Tento kříž stojí v blízkosti polní cesty vedoucí směrem na Milešovice. Podle nápisu na soklu pochází z roku 1828.

Hrušky (okr.Vyškov) - kříž nad obcí 21.6.2015







Hrušky (okr.Vyškov) - pomník padlým rudoarmějcům
Pomník stojí před nově opravenou budou místní školy. Je věnován rudoarmějcům, kteří padly při osvobozování obce 24.4.1945.

Hrušky (okr.Vyškov) - pomník padlým rudoarmějcům 8.3.2015






A to je vše, co jsem v Hruškách objevil.
Ale to neznamená, že jsem nafotil všechny památky a zajímavosti, které se zde nacházejí. Pokud někdo ví o něčem, co jsem přehlédl, budu velmi rád za informaci. Při další návštěvě tohoto místa bych to nafotil a tento článek doplnil.

Přesnou lokaci všech objektů, které jsem zde uvedl, můžete najít v turistické části mapy.cz , kterou jsem jako vždy aktualizoval.

Informace k dnešnímu článku jsem čerpal z : www.obec-hrusky.cz a www.mistopisy.cz a cs.wikipedia.org

11 komentářů:

  1. Ta moderní kaple je skvělá! Je vidět že Johanitům patří i dnes, dle maltézského kříže navrchu. Chvilku jsem myslela že je skleněná jak kříž na tom moderním kostele v Litomce, ale pak při detailu jsem zjistila že je plechová....

    OdpovědětVymazat
  2. Taky mě zaujala ta novodobá kaple, sice se mi zdají malebnější ty letité, ale tato má překvapivě pěkný, nepřeplácaný interiér. Památek mají Hrušky habaděj, mě se líbí ještě ten kříž v polích.

    OdpovědětVymazat
  3. Hrušky mají samé krásné památky.

    OdpovědětVymazat
  4. Moc se mi líbí moderní kaple. na věřící i nevěřící působí lehkým svěžím dojmem, uvnitř je dostatek světla. A Hruškách mají docela dost památek. pěkně jsi je všechny zdokumentoval.

    OdpovědětVymazat
  5. Musím se připojit, i mně se líbí moderní kaple, je zajímavě řešená. Mám ráda jednoduchost.

    OdpovědětVymazat
  6. [1]: Já si celou dobu říkal, proč je na kapli zrovna tento kříž a až při hledání podkladů k tomuto článku mi to došlo. Kaple stojí v bývalé maltézké části! Jen by mě zajímalo, kolik místních to asi ví   

    OdpovědětVymazat
  7. [2]: Ten kříž se mi podařilo nafotit až napotřetí! Stojí v místě, kde je to na focení těžké se světlem   

    OdpovědětVymazat
  8. [3]: Na kapli je vidět, že je to moderní stavba, ale i mě se líbí   

    OdpovědětVymazat
  9. [4]: To jsi vystihla přesně, protože i na mě stavba kaple působí jako lehká a svěží. A hlavně jedinečná, nic podobného v okolí nemáme   

    OdpovědětVymazat
  10. [5]: Uvnitř jsem nebyl, záběry jsou jen přes sklo, ale i tak se mě kaple líbila. Světlá, vzdušná a jednoduchá. Dnes jsem se u ní opět stavoval, ale nefotil jsem. Nebylo dobré světlo

    OdpovědětVymazat
  11. [10]: Napadlo mě to, jinak bys určitě zevnitř pořídil víc snímků.

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji