9. července 2014

Žireč - Křížová cesta 21. století aneb Příběh utrpení a nadějí člověka

Dnes bych vám rád představil celkem 15 uměleckých děl od českých sochařů tří generací, které jsou k vidění na úpatí zalesněného svahu nad železniční tratí mezi Žirčí a Stanovicemi nedaleko Kuksu


Celý projekt je novodobým pojetím tři sta let staré myšlenky hraběte Františka Antonína Šporka. Hrabě svoji myšlenku ve své době neuskutečnil pro spory s žirečskými jezuity.
Myšlenka nezapadla a po již zmíněných třech staletích ji rozvedl akademický sochař Vladimír Preclík. Vytvořil sochu s názvem Katedrála prosby (v křížové cestě má číslo 5), a položil tak základ celému projektu. Slavnostního otevření křížové cesty dne 4. října 2008 se akademický Sochař Vladimír Preclík bohužel nedožil. Zemřel v dubnu 2008 ve věku 78 let. Na vstupním panelu si můžete přečíst jeho citát: "Každý z nás si nese svým životem vlastní křížovou cestu. A bez naděje se neobejdeme."
Celý projekt Příběh utrpení a nadějí člověka tvoří celkem 15 uměleckých děl od významných českých sochařů tří generací se vztahem k východním Čechám. Použitým kamenem je tradiční hořický pískovec.
Křížová cesta je galerií pod širým nebem. Je volně přístupná v kterýkoliv den a hodinu. Vstupné se neplatí.
Informace jsem převzal z : www.turistika.cz


K této novodobé Křížové cestě jsem se vypravil od hřbitova v Žirči. Značenou cestou jsem ušel necelý kilometr a narazil jsem na informační cedule, které jsou na začátku i konci tohoto malebného údolí.
Dál nechám vyprávět jen pořízené snímky

Křížová cesta 21. století 14.6.2014

























































































A to je pro dnešek vše. Doufám, že se vám tato procházka líbila


19 komentářů:

  1. Jsou to zajímavá díla, o tom žádná. Mě se ale moc nelíbí. Jediné co se mi z nich líbí je Krajina kříže. Ta má i nápad a je pro mne příjemná i na pohled....

    OdpovědětVymazat
  2. Na rozdíl od VendyW se mi líbí z křížové cesty děl víc ... Brána naděje, Lásky bolest, Krajina kříže (tohle jsi skvěle vyfotil), Slza a Katedrála prosby. Co se mi vyloženě nelíbí je Obelisk, Hledač a Vykoupení. Ostatní sochy jakž takž, ovšem projekt je to úžasně zajímavý.

    OdpovědětVymazat
  3. [1]: Krajina kříže se i mě líbila nejvíc,ale v reálu byla hodně působivá taky Katedrála prosby,Brána naděje a Slza.Bohužel to na fotkách není tak vidět.

    OdpovědětVymazat
  4. Hurá,po třech dnech se někde objevil můj koment.Zkusím další

    OdpovědětVymazat
  5. [2]: Zajímavé je především to,jak ty sochy působí takhle uprostřed volné přírody.Třeba Katedrála prosby stojí nad malým údolíčkem a při pohledu zespod vypadá hodně zajímavě.Bohužel se mi nepovedlo nafotit vše tak jak by si to zasloužilo,ale už jsem to psal několikrát,že tentokrát mi moc nepřálo světlo.Vyjímka je Krajina kříže,protože tam se na mě usmálo štěstí   

    OdpovědětVymazat
  6. [5]: Děkuji za doplnění, Patriku. Místo je hodně zajímavé a já udělám všechno možné, abychom si do Žírče zajeli.

    OdpovědětVymazat
  7. Velmi zdařilé dílo. Ne úplně všechy sochy se mi líbí, ale například Krajina kříže, Slza, Zvěstování, Katedrála, Svatá rodina mě velmi zaujaly.

    OdpovědětVymazat
  8. [7]:Jejda, tam jsem zase nasekala chyb. Snad se případný čtenář dovtípí, co mělo to, či ono znamenat.   

    OdpovědětVymazat
  9. s modernou mívám problémy, ale

    OdpovědětVymazat
  10. Tak to jsou hodně zajímavá díla..Líbí se mi a takhle v přírodě to vypadá opravdu dobře. Je to moc pěkné...:)

    OdpovědětVymazat
  11. [7]: Krajina kříže mě zaujala úplně nejvíc. A asi je to na těch fotkách poznat   

    OdpovědětVymazat
  12. [9]: Taky moc nejsem na nová díla,ale tady se mě některé výtvory moc líbili   

    OdpovědětVymazat
  13. [10]: Pocitově to byl hodně dobrý zážitek. Nešlo ani tak o kvalitu soch,jako vnímání té atmosféry. Procházka krásným údolíčkem,nikde nikdo, jen šelest větru ve stromech,sluníčko střídající se s mraky a k tomu kamenná díla jen tak posazená do krajiny,......Prostě paráda,kterou neumí zachitit ani ta nejlepší fotografie.Natož ty moje     

    OdpovědětVymazat
  14. [13]: Naopak - nafotil jsi to moc pěkně! A ta zvláštní atmosféra (ta konfrontace nehybného s živým světem okolo) je právě z těch fotek krásně cítit... Moc se mi to líbí!

    OdpovědětVymazat
  15. Musím říct, že moderní umění, které zobrazuje duchovní hodnoty, se mi příliš nelíbí. Některá díla mne vysloveně pobavila. Třeba "Hledač" nebo ty pečlivě vymodelované "pekáče buchet" na břichách a nahaté zadky Božích poslů. "Pieta" mne doslova znechutila. Brr.

    OdpovědětVymazat
  16. Jinak taky přemýšlím, co má název Křížová cesta společného s tímto kamenosochařským projektem. Je to spíš o lidském hledání a naději. Možná jí dali název podle v úvodu vytesaného Preclíkova citátu. Že každý si životem neseme nějaký ten svůj kříž a nezbývá než věřit v naději...

    OdpovědětVymazat
  17. [15]: Ani mě moderní umění nebere a to nemusí jít jen o duchovní díla.Přeci jen jsem zaměřený na ty historické objekty,ale pokud narazím na novější zajímavost,tak fotím a fotím   

    OdpovědětVymazat
  18. [17]: Já "Pietu" pochopila - je to prostě jen moderní ztvárnění toho, co známe z baroka. Pieta - je zobrazení matky Marie, která na klíně drží svého mrtvého syna Ježíše, sňatého z kříže.

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji