14. ledna 2015

Křížová cesta a památníky v Dříši 29.8.2014

Dnes vám chci představit Křížovou cestu, která vede z Deštné v Orlických horách až ke kapli blahoslavené Panny Marie v Dříši. A ještě něco navíc


Poutní kapli blahoslavené Panny Marie v Dříši jsem představoval v minulém článku. O Křížové cestě, která k ní vede jsem moc informací nenašel, tedy až na :
  • starší poznámku, že poničená Křížová cesta se nachází v lesíku u horské chaty Panoráma
  • novější poznámku, že Křížová cesta byla opravena v roce 1990

Ovšem při hledání informací o kapli, jsem na stránkách snezenka.prouza.net našel tyto informace:
  • Dne 22.7.1870, na svátek sv. Marie Magdalény, byla při Mariánské kapli slavnostně vysvěcena křížová cesta, zhotovená sochařem I. Hartmannem z Olešnice nákladem 882 zl. 95 kr.
  • V roce 1893 byla křížová cesta upravena a položeno zde celkem 28 kamenných schodů. V příštím roce byly všechny obrazy jednotlivých zastavení pozlaceny.
A víc informací jsem opravdu nenašel. A jak Křížová cesta vypadala 29.8.2014 ?

Deštné v Orlických horách - Křížová cesta v Dříši 29.8.2014





























A to je z Křížové cesty v Dříši vše, co jsem nafotil


Ovšem Dříš je také spjata s historií organizované turistiky v Orlických horách. Zde stojí známá horská chata Panoráma spolu s Jiráskovým domem a památníkem JUDr. Jindřicha Štemberky, průkopníka české turistiky na horách. Jeho součástí jsou ještě dva obelisky s pamětními deskami Aloise Jiráska od Milana Šplíchala a Karla Michla od Jiřího Kolářského. Zde se konala v červnu 1921 veliká slavnost Klubu československých turistů při příležitosti otevření Jiráskovy turistické magistrály, vedoucí po hřebenu Orlických hor. Naproti Jiráskovu domu byla v roce 1999 slavnostně odhalena pamětní deska Josefu Pilnáčkovi, jednomu z významných průkopníků turistiky a lyžování v Orlických horách.

Chata Panorama v Dříši 29.8.2014

Památníky v Dříši 29.8.2014













A to je z mé návštěvy Dříše vše. Všechny fotky, které jsem tady pořídil najdete ZDE

Zároveň je to poslední příspěvek z mé dovolené v Orlických horách 2014

10 komentářů:

  1. Pohled z chaty Panorama dělá čest jejímu jménu

    OdpovědětVymazat
  2. A ejhle, křížová cesta není vůbec poničená, ale pěkně stojí a vypadá zachovale.

    OdpovědětVymazat
  3. Tentokrát jsem nejdřív prohlédla galerii. Fotek jsi v Dříši pořídil opravdu hodně, Patriku.

    OdpovědětVymazat
  4. Když vidím, jak se to tyhle krásné památky pečuje, je mi ouzko z toho, co se na Evropu řítí a jak s těmito památkami zatočí nesmlouvaví jinověrci.

    OdpovědětVymazat
  5. [1]: Bohužel počasí nějakým krásným výhledům nepřálo,ale jinak je tam moc hezky   

    OdpovědětVymazat
  6. [2]: Jo,jo, je to krásný kraj

    OdpovědětVymazat
  7. [3]: Obrazy na křížové cestě se mi zdají povědomé,pořád mám pocit,že už jsem takové zpracování někde viděl.Až budu mít někdy čas,tak si projdu všechny křížové cesty co jsem nafotil a zkusím je porovnat   

    OdpovědětVymazat
  8. [4]: To nesmíme nikdy dopustit! Naše země je založená na křesťanských hodnotách a tak to musí zůstat.Za každou cenu !!!

    OdpovědětVymazat
  9. [7]: Máš pravdu, Patriku, taky jsem je už někde viděla.

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji