12. ledna 2015

Liberk - přehled památek

Dnes bych vám chtěl představit památky, které jsem objevil v této obci


Liberk je obec nacházející se šest kilometrů severovýchodně od města Rychnov nad Kněžnou. Obec se skládá z šesti částí: Bělá, Hláska, Liberk, Prorubky, Rampuše, Uhřínov a katastrální výměra je 5408 hektarů.
Dnešní článek je věnován jen části Liberk, o které pochází první písemná zpráva již z roku 1310. Na návsi se nachází řada historických památek; dřevěný kostel se zvonicí a farou tvořící ojedinělý soubor lidové architektury, Mariánský sloup, socha Ecce Homo, krucifix, malá zvonička a pomník obětem 1. světové války.

V této obci jsem byl poprvé v roce 2013. Tehdy jsem se tam dostal až navečer a fotky nejznámější památky se mi moc nepovedly. Tentokrát jsem tam byl brzy ráno, ale opět jsem měl smůlu. Jediná osoba, která mě mohla ukázat vnitřní prostory kostela musela někam odjet a já tak mohl pořídit opět pouze snímky exteriéru a proto jsem se rozhodl, že se podívám i po okolí. Ale vezmeme to pěkně popořádku

Mnoho informací jsem na internetu nenašel. Asi nejkomplexnější se mi zdálo toto:
Kostel sv. Petra a Pavla v Liberku byl postaven v letech 1691-92 za patronátu hraběte Jana Norberta Libštejnského z Kolowrat. Na počátku 19. století byl podezděn, k celkové obnově došlo roku 1914 a v nedávné době. Jednolodní stavba má trojboký závěr, sedlovou střechu krytou šindelem a třípatrový štít. Strop zajímavého interiéru s tribunou na pilířích pokrývají zdobné kazety.
Barokní zařízení ze 17. a 18. století doplňují dřevěné plastiky liberského rodáka Filipa Jakuba Prokopa (1740-1814), který téměř celý život působil jako dvorní sochař ve Vídni. Pro rodnou obec vytvořil také pískovcové sochy sv. Jana Nepomuckého, Ecce Homo a Krista na kříži.
Nařízením vlády ČR ze dne 28. května 2014 byl kostel se zvonicí a farou prohlášen Národní kulturní památkou.
Zdroj : www.hrady.cz

Víc informací o památkách Liberku se mi nepovedlo najít a tak teď už jen pořízené obrázky

Kostel svatých Petra a Pavla v Liberku 29.8.2014








Zvonice u kostela svatých Petra a Pavla v Liberku 29.8.2014




Fara v Liberku 29.8.2014



Krucifix v Liberku 29.8.2014





Pomník obětem války 1914-18 v Liberku 29.8.2014





Sloup se sochou Panny Marie Immaculaty v Liberku 29.8.2014





Socha Ecce Homo v Liberku 29.8.2014




Zvonička v Liberku 29.8.2014


A to je z Liberku vše. Víc památek jsem tam tenkrát neobjevil

12 komentářů:

  1. Krásný kostelík. Dřevěné a cihlové domy jsou krásně obecně, teď se staví ale už skoro jen z betonu.

    OdpovědětVymazat
  2. Ta dřevěná skupina staveb je opravdu nádherná. Nedivím se že tě tak rozčarovalo to že ses nedostal dovnitř. Mne samotnou by to naštvalo a dost by mne interiér zajímal.....

    OdpovědětVymazat
  3. Patriku, to jsi zase objevil krásné místo. Zaujalo mne, že v kostele jsou nově rekonstruované varhany. Škoda, že jsi se dovnitř nedostal. ty dřevěné kostelíky bývají často zavřené. A i nakouknutí do nich je obtížné.

    OdpovědětVymazat
  4. V Liberku jsi objevil spoustu krásných památek, Patriku. Kostel je nejzajímavější, jednak je hodně starý, jednak dřevěný. Máš ho parádně vyfocený, třetí fotka mi připadá nejlepší, ale líbí se mi všechny. Vyfotil jsi kostel poctivě ze všech stran.

    OdpovědětVymazat
  5. Ten dřevěný kostelík, zvonice i fara jsou nádherné a netřeba hledat a fotit další památky, aspoň tyto stavbičky nemají žádnou konkurenci a o to více vyniknou. Na té přefocené ceduli je i fotka z interiéru, uvnitř to bude taky nádhera.

    OdpovědětVymazat
  6. [1]: Nemyslím si,že se teď staví jen z betonu.Vzniká mnoho dřevostaveb,ale ty v sobě nemají to kouzlo   

    OdpovědětVymazat
  7. [2]: Nevyšlo to dvakrát,třeba se zadaří potřetí   

    OdpovědětVymazat
  8. [3]: Podle toho,co jsem se na místě dověděl,má zpřístupnění na starost jedna místní rodina.Bohužel zrovna v den mé návštěvy musela někam odjet.To se stává   

    OdpovědětVymazat
  9. [4]: Tenhle kostel se mi fotí špatně.Okolo je málo místa a navíc je většina pohledů proti slunci.Příště si budu muset počkat na lepší podmínky a hlavně si zajistit přístup do interiéru   

    OdpovědětVymazat
  10. [5]: Všechny tyto památky jsou na jednom místě,tedy přesněji na jedné návsi

    OdpovědětVymazat
  11. [9]: Vždycky jsou některé záběry v protisvětle, s tím nic nenaděláš, Patriku, a místa na focení je někdy málo.

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji