13. ledna 2015

Poutní kaple Blahoslavené Panny Marie v Dříši 29.8.2014

Dnes vám chci představit poslední místo, které jsem nafotil během mé dovolené v roce 2014


Poutní kaple blahoslavené Panny Marie v Dříši byla zbudována i vysvěcena v roce 1809. Nejstarší písemná zmínka o ní je zachycena v místní farní kronice k roku 1838.
Kaple získala z milodarů poutníků slušný kapitál, který již v roce 1840 dosáhl částky 1280 zl. k.m. a neustále vzrůstal. Přehnané zvěsti o bohatství uloženém přímo v kapli byly asi příčinou jejího vyloupení v noci z 2. na 3. srpen 1840.
V roce 1880 byla zvýšena a oplechována věžička. Kupní smlouvou ze 7.9.1881 vykoupila deštenská obec za 20 zl. od manželů Antonína a Karolíny Schröterových, vlastníků hospodářství čp. 24 v Dříši 60 čtver. sáhů pozemku, na kterém byla kaple postavena a celý areál nechala důstojně upravit. Roku 1891 byl interiér kaple vyzdoben dvěma sochami, sv. Anny a P. Marie a sv. Jáchyma, díly sochaře J. Runggaldiera z Grödenu v Tyrolích. Plastiky byly umístěny po obou stranách oltáře.
První světová válka neblaze postihla i tuto horskou svatyňku. Duchovní správa a obecní zastupitelstvo v Deštném byly v letech 1914 - 1917 nuceny upsat na válečné půjčky z majetku kaple značné finanční částky.
Při rekvírování zvonů pro válečné účely byl z Mariánské kaple v Dříši 14.10.1917 sňat a odvezen zvon o váze 39 kg.
Kaple prošla po roce 1990 totální opravou. Výměna nahnilých částí rámové konstrukce přerostla v úplnou likvidaci původní plně dřevěné stavby a vybudování její zděné nápodoby na zcela nových základech, ale na původním půdorysu. Asi jedinou originální částí dnešní kaple jsou její věžičky, vrácené zpátky do nové konstrukce krovu.

Poutní kaple blahoslavené Panny Marie v Dříši 29.8.2014











A to je z letošních fotek vše. 
Ale v roce 2013 se mi povedlo nakouknout i do interiéru a tak přikládám i pár těchto fotografií

Kaple Blahoslavené Panny Marie v Dříši 29.8.2013



Všechny moje fotografie této kaple najdete ZDE

Příště vám představím zdejší Křížovou cestu a taky pár památníků, co stojí opodál

9 komentářů:

  1. Pěkná kaple a na pěkném místě. Má toho také už hodně za sebou. Prožila si svůj krušný osud. myslela jsem na první pohled, že je dřevěná, ale jak jsem se dočetla a pak i na fotkách viděla, je nově postavená zděná.

    OdpovědětVymazat
  2. Takže to je de facto novostavba .....

    OdpovědětVymazat
  3. Na té přefocené ceduli je zmínka o tom, že v blízkosti vede lesem pobořená křížová cesta. Dělala jsem si naději, že jsi se mrknul i do toho lesa, ale asi ne. Kaplička je moc krásná.

    OdpovědětVymazat
  4. [1]: [2]: Když jsem tam byl v roce 2013,tak jsem kapli považoval za dřevěnou a původní.To,že byla zbourána a postavena znovu a z cihel mi tenkrát uniklo

    OdpovědětVymazat
  5. [3]: Křížová cesta bude ještě dnes ! To jsem si nemohl nechat ujít   

    OdpovědětVymazat
  6. To je pěkná úhledná kaple, Patriku, a stojí v krásném prostředí. Jak taky jinak na horách.

    OdpovědětVymazat
  7. [7]: No, je to pěkná novostavba.A pak že se už teď staví jen kostky       

    OdpovědětVymazat
  8. [8]: Kdepak, pořád jsou mezi námi umělci a šikovní řemeslníci s fantazií.   

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji