15. ledna 2015

Panská skála 3.10.2014

Dnes bych vám chtěl představit jednu přírodní památku, která je k vidění nedaleko města Kamenický Šenov


Národní přírodní památka Panská skála (německy: Herrnhausfelsen) je geologická lokalita, na které se nacházejí kamenné varhany vzniklé sloupcovou odlučností čediče při tuhnutí magmatu, které bylo obnažené vlivem lidské těžební činnosti do současné podoby. Nachází se na katastru obce Prácheň, dnes součásti města Kamenický Šenov, které lokalitu využilo jako turistickou atrakci. Chráněné jsou svislé pěti až šestiboké sloupce, které některé dosahují délky až 12 metrů a jsou vedle sebe uspořádány jako píšťaly u kostelních varhan. Ve vzniklé depresi se vytvořilo jezírko. Rozloha chráněného území je 1,26 ha v nadmořské výšce 560 až 597 m n. m.
Existence památky byla zpopularizována pohádkovým filmem Pyšná princezna z roku 1952 a také při natáčení francouzského filmu o kouzelníkovi Merlinovi v roce 2011.
Popis přírodní památky jsem převzal z : cs.wikipedia.org , kde naleznete i mnoho dalších informací


Do této lokality jsem se dostal už podruhé a tentokrát to zprvu vypadalo, že toho moc neuvidím. V celém kraji totiž vládla mlha a nic nenasvědčovalo, že by se něco mělo změnit. Tak jsem zkoušel fotit Panskou skálu v mlze

Panská skála 3.10.2014






Moc se mi takové focení nelíbilo a tak jsem si dal radši menší svačinku, což se ukázalo být dobrým nápadem. Během deseti minut se totiž začalo počasí měnit a najednou už se bylo na co koukat



























19 komentářů:

  1. O téhle skále jsem slyšela a možná ji i viděla na fotkách, ale určitě nebyly tak krásné, jako ty tvoje, Patriku.

    OdpovědětVymazat
  2. Krásná krajina a mám dojem,že Panská skála se objevila v pohádce Pyšná princezna. Taky se tomuto jedinečnému útvaru říká varhany.

    OdpovědětVymazat
  3. Já si doteď myslela že to je někde dál v krajině a ne hned za humny města. Závidím těm co bydlí v těch domech poblíž. Jinak mlžné fotky jsou taky parádní, já v mlze fotím hodně ráda. A takovéhle přírodní úkazy vypadají v mlze zas úplně jinak.....

    OdpovědětVymazat
  4. Sem jsem se chtěla také podívat, ale nestihli jsem to. Když není auto, člověk není tak mobilní. je krásně vidět, jak se počasí měnilo, mění se světlo na fotkách. Je to pořádný rozdíl. Děkuji, že jsi mne sem zavedl. Vidím, že někomu také zůstal drak na stromě.

    OdpovědětVymazat
  5. Přestávka na svačinu se vyplatila, dostavilo se i chvilkové sluníčko aspoň na tu dobu, než jsi stačil pořídit snímky. Panskou skálu znám právě z pohádky o Pyšné princezně a dnes jsem si mohla, díky tobě, udělat lepší obrázek o tom, kde leží a jak je velká.

    OdpovědětVymazat
  6. Pořídil jsi fantastické snímečky!   

    OdpovědětVymazat
  7. [1]: Materiál vytěžený na tomto místě se vyvážel do zemí Beneluxu, kde se využíval pro stavbu přímořských hrází,ale to asi nebude to,co fotil Tvůj přítel,že?     

    OdpovědětVymazat
  8. [2]: Je to ten záběr,kdy se princezna krčí ke skále a nad ní jsou vojáci s koňmi   

    OdpovědětVymazat
  9. [3]: Já mlze pořád ještě nepřišel na chuť.Tedy až na tu vyjímku tenkrát ráno u Slavkova   

    OdpovědětVymazat
  10. [4]: Toho draka jsem si všimnul až doma na fotkách.V reálu jsem ho vůbec nezaznamenal.Takový mám pozorovací talent     

    OdpovědětVymazat
  11. [5]: Někdy je lepší se na chvilku uklidnit a sednout si   

    OdpovědětVymazat
  12. [6]: U České Kamenice jsem byl pouze na Zámeckém vrchu.Tam sice nebyla taková podívaná,ale za to tam je zřícenina hradu s rozhlednou   

    OdpovědětVymazat
  13. [7]: To asi nebude ono, Patriku.

    OdpovědětVymazat
  14. Velmi zajímavé místo. Kdysi dávno jsem tam byla, ještě jako dítě. Od té doby kdykoli vidím fotky, působí na mě ten útvar tak nějak zvláštně magicky...Ráda si tam někdy udělám výlet, to místo se mi moc líbí...:). Moc pěkné fotky - opět velmi povedené...:).

    OdpovědětVymazat
  15. Toto je tedy div přírody. Kamenné varhany je velmi příhodný název.

    OdpovědětVymazat
  16. [18]: Přesně takhle se mi Panská skála ukazovala   

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji