11. září 2013

HOMOL - poutní místo

Při cestě z Potštejna jsem z důvodu chybějícího značení vybočil z plánované trasy, ale vůbec nelituji, protože jsem se tak dostal k dalšímu zajímavému místu. Jedná se o poutní místo vystavěné na kopci Homol


Textovou část dnešního příspěvku jsem čerpal z www.kudyznudy.cz

Původně zde prý stával hrad, který dobyl sám Karel IV. při bojovém tažení proti Mikulášovi z Potštejna. Na konci 17. století tu vyrostl, díky hraběnce Terezii Eleonoře Ugarte, poutní areál.
Jádrem celého komplexu je raně barokní kostel Panny Marie Bolestné, kolem kterého se rozprostírá hřbitov.
Místo pro stavbu kostela bylo zvoleno víc než pečlivě - Homole se nachází mezi obcemi Borovnice a Lhoty u Potštejna; uprostřed kříže vytvořeného průsečíkem přímek z města Rychnov nad Kněžnou do Chocně a z Kostelce nad Orlicí do Ústí nad Orlicí.
Na Homoli najde pozorný turista nejednu zvláštnost, například průčelí kostela je netypicky otočené k severu.
Tím největším unikátem jsou ale svaté schody Scala sancta, na svahu návrší,  které tvoří 153 kamenných stupňů a 16 odpočívadel postavených přesně podle růžence - oblíbené katolické modlitby, která se v různých cyklech opakuje. Počet schodů a odpočívadel je stejný jako počet Zdrávasů a Otčenášů ve Velkém růženci. Poutníci, kteří přicházeli z dalekého okolí tak mohli stoupat po schodech a odříkávat modlitby; na každém jednotlivém schůdku se modlili Zdrávas Maria a na odpočívadle Otčenáš, to vše na kolenou.
Schodiště bylo po obou stranách zdobeno dvojicemi soch svatých z dílny litomyšlských sochařů, bohužel nyní jsou z větší části odcizeny.
Nahoře je schodiště zakončeno branou na hřbitovní návrší, kterou po stranách lemují malé kaple z roku 1703. V roce 1778 ještě komplex doplnila kostnice se zvonicí.

Homol (okr. Rychnov nad Kněžnou) - poutní místo 27.8.2013 







































Nějaké fotografie jsou ještě v galerii, takže pokud máte zájem se podívat, najdete je ZDE .

A to je pro dnešek vše. Příště se podíváme na jiné místo a slibuji, že kostel to tentokrát nebude.
Zatím se mějte fajn a já se ozvu zase podle možností

26 komentářů:

  1. To je zvláštní a krásné místo.

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Taky se mě moooc líbilo   

    OdpovědětVymazat
  3. Ema má pravdu - krásné a zajímavé.

    OdpovědětVymazat
  4. To je opravdu pěkné místo. Zajímavost mu dodává nejen to shodiště a sochy, ale i ty kapličky v rozích.

    OdpovědětVymazat
  5. VendyW zírá. O tomhle místě vůbec totiž neví! A to jí na to musí upozornit až Brňák, nebo skoro. No a co se týče schodů tak tenhle kostel to vzal na sebe za všechny ostatní . Ale zase těm moravskej nasadil laťku hodně vysoko, protože tolik schodů tam nemá žádnej!

    OdpovědětVymazat
  6. Jestli za návštěvu tohoto místa vděčíš neplánovanému vybočení z trasy, tak díky za něj, protože by jsme jinak přišli u tuto nádhernou podívanou. Na jedné fotce vidím u paty schodiště jakýsi altánek s posezením. Je to šikovně udělané, myslím, že posezení a vytažení svačinky po tolika schodech, přijde vhod.

    OdpovědětVymazat
  7. [3]: Já se taky neumím modlit,ale při tom výstupu bych se to asi i dokázal naučit

    OdpovědětVymazat
  8. [4]: Škoda,že ty sochy jsou fuč.Kdyby to schodiště bylo kompletní,to by byla teprve podívaná

    OdpovědětVymazat
  9. [5]: Je pravda,že tohle už je moc schodů i na moraváka

    OdpovědětVymazat
  10. [6]: Toto místo jsem neměl letos v plánu,ale když už jsem byl tak blízko,tak proč se nepodívat

    OdpovědětVymazat
  11. Krásný  kostelík, moc pěkný záběr naň, ale nejvíc mě zaujaly ty schody. Opravdu impozantní! A zaujala mě i ta souvislost zastavení s růžencem.

    OdpovědětVymazat
  12. [5]: Tak ti nevím, docela jsi mě zaskočila s těmi schody. Abych jela na Hostýn a spočítala je. Když se jde ze spoda od vodní kaple, tak jich je teda také dost. Ale nevím kolik. Musím vypátrat.

    OdpovědětVymazat
  13. [11]: Kostel jsem viděl z dálky a hned jsem říkal,že to musím vidět.Když jsem dojel blíž a spatřil to schodiště,málem jsem padl na zadek   

    OdpovědětVymazat
  14. [12]: Hostýnské schodiště by mělo mít 250 schodů

    OdpovědětVymazat
  15. ty schody mě dostali, je to nádherné místo

    OdpovědětVymazat
  16. To schodiště je parádní. Pro praktikující katolíky po něm vyjít s tolika modlitbami to musí být určitě i zajímavý duchovní zážitek.

    OdpovědětVymazat
  17. [15]: Víš ,jak to s financováním oprav památek je.Tohle místo ještě není v hrozném stavu,tak pochybuji,že se tam v nejbližší době bude něco opravovat

    OdpovědětVymazat
  18. [16]: On to je zážitek i bez modlení

    OdpovědětVymazat
  19. [18]: K tomu mne napadá, že oni jsou možná více ve výhodě, protože když to prokládají těmi zastávkami, tak nahoře nejsou tolika udýchaní...

    OdpovědětVymazat
  20. Moc pěkné. To dlouhé schodiště mně připomíná výstup na sv. Hostýn.

    OdpovědětVymazat
  21. [20]:Na sv. Hostýně jsem byl kdysi dávno a na ty schody si pamatuji.Bohužel jsem tenkrát fotil ještě na klasický kinofilm,takže fotky tady nebudou.Leda až po další návštěvě

    OdpovědětVymazat
  22. Patriku, tohle je úžasné místo a fotky máš skvělé. Líbí se mi hlavně celkové záběry kostela. Kdyby nad ním byla modrá obloha s bílými obláčky, ještě by to celkový dojem umocnilo.   

    OdpovědětVymazat
  23. [22]: Však jsem to taky nevyšel na jeden zátah.U focení jsem oddychoval a naštěstí jsem jsem musel ještě čekat na malou   

    OdpovědětVymazat
  24. [23]: Pěkně jsi na to vyzrál!   

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji