3. prosince 2014

Drobné sakrální památky v Deštné v Orlických horách a Zákoutí 24.8.2014

Dnes bych vám chtěl představit další památky, které jsem nafotil v Deštné v Orlických horách a v Zákoutí


Toho dne jsem při procházce po Deštné narazil na několik drobných památek, které jsem si samozřejmě nafotil. Bohužel se mi na internetu nepodařilo k těmto objektům najít nějaké informace. Jedinou výjimkou je sousoší před kostelem, kde dnešní prohlídku také začnu


Sousoší Panny Marie se sv. Josefem, Jáchymem a Annou pochází z roku 1781. Nachází se uprostřed travnatého prostranství před kostelem, zhruba v místech staré fary. To jsou jediné informace, které se mi podařilo najít

Sousoší Panny Marie se sv. Josefem, Jáchymem a Annou před kostelem v Deštné v O.h 24.8.2014








Vydáme-li se od kostela po turistických značkách směrem na Dříš, tak asi po sto metrech lze na trávníku před domy spatřit podstavec, na kterém je čitelný letopočet 1789. Bohužel netuším, co na něm stávalo

Podstavec s letopočtem 1789 v Deštné v O.h 24.8.2014





Pokud budeme pokračovat stejným směrem, tak v nedalekém parčíku je k vidění krásný kříž, kterému jsem věnoval minulý příspěvek.
Bohužel i o něm jsem nikde nenašel žádné informace. Podle letopočtu uvedeném na soklu pochází toto dílo z roku 1812

Kříž z roku 1812 v Deštné v O.h. 24.8.2014










O necelých dvacet metrů dál stojí Boží muka, které jsem podle informační cedulky umístěné na zadní straně pojmenoval jako Boží muka Madony Boleslavské. Bohužel ani o tomto objektu se mi nepodařilo najít žádné informace

Boží muka Madony Boleslavské v Deštné v O.h 24.8.2014







Pokud se vydáme od kostela k obecnímu úřadu, tak naproti přes silnici stojí další památka, o které jsem nenašel žádnou informaci. Bohužel tady ani netuším, jak tento objekt nazvat. 
Ve spodní části je asi vytesáno : "O ihr alle die ihr vorübergeht am Wege gebet Acht und schauet ob ain Schmerz gleich sei meinem Schmerze. O mensch gehe nicht ohne Grus vorbei gedenk das ich dein Erloser sei"
což mi Google překladač přeložil jako: "Ó vy všichni, kdo projíždíte po silnici, dávejte pozor a podívejte se, zda se bolest rovná mé bolesti. Ó člověče, nechoď kolem bez pozdravu, pamatuj, že jsem tvůj vykupitel"

Drobná sakrální památka v Deštné v O.h 27.8.2014






Pokud se vydáme od kostela po žluté turistické značce směrem na Zákoutí, tak v zahradě hned u hlavní silnice lze spatřit menší sochu na kamenném podstavci. Informace opět žádné, ale předpokládám, že se jedná o sv. Jana Nepomuckého. Pokud se mýlím, budu rád za opravu!
Na sloupu je i datování renovace, které ale nejsem schopný z pořízených snímků stoprocentně přečíst. Takže buď je tam vytesáno Renovatum (lat. obnoveno) 1800 nebo 1860.

Socha sv. Jana Nepomuckého (menší) v Deštné v O.h. 24.8.2014








Budeme-li pokračovat v cestě do Zákoutí (po žluté turistické), tak můžeme spatřit i následující kříž

Kříž z roku 1886 v Deštné v O.h. 24.8.2014







Asi o čtyřicet metrů dál stojí další socha. I tady předpokládám, že se jedná o sv. Jana Nepomuckého, ale úplně jistý si tím nejsem. Informace jsem na internetu nenašel žádné, takže mohu jen představit pořízené snímky a překlad viditelného nápisu na soklové části, který zní "Ke cti sv. Jana postavili manželé Johann a Katharina Dolletschkovi (Rolletschkovi,Bolletschkovi)

Socha sv. Jana Nepomuckého (větší) v Deštné v O.h 24.8.2014





A když už jsme došli až do Zákoutí, tak v lese přímo nad kempem stojí další zajímavý objekt. Jedná se o bývalou lesní kapli Panny Marie. O této stavbě se mi přeci jen podařilo najít nějakou informaci, i když to nebylo úplně jednoduché. Ono se těžko hledá informace o něčem, co ani nevíte jak se jmenuje. Takže :

....Kaple byla zbudována z odkazu Jindřicha Rolečka, profesora filozofie gymnázia ve Slaném, který se narodil 19. dubna 1856 v Jedlové čp. 82 ... Tehdejší farář v Deštném, osobní děkan a kozistoriální rada Václav Erychleb o tom do farní kroniky zaznamenal: Podnět k tomuto činu byl dán skutečností, že již dříve mnozí lidé zvláště v nedělní a sváteční dny putovali k prameni, pili z něho, na okolní smrky věšeli mariánské obrazy, modlili se před nimi a někteří dosáhli i vyslyšení svých proseb. Také zmíněný pan profesor rád vždy o prázdninách tento pramen vyhledával.
S povolením vysokého c.k. místodržitelství... byla v měsíci srpnu 1908 stavba této kaple zdejším stavitelem Ferdinandem Schröterem započata a do podzimu 1908 dovedena pod střechu. V roce 1909 byla stavba Mariánské kaple dokončena....

Víc informací jsem nenašel. Tedy ono se tam ještě píše, že se jedná o rekreační objekt Vodáckého oddílu TJ Pardubice, ale tato informace pravděpodobně nebude aktuální. Na přímý dotaz v kempu jsem dostal nepřímou odpověď, z které jsem pochopil, že objekt je v současnosti využíván jako rekreační chata
Bývalá kaple stojí nad studánkou s výbornou vodou a dojít k ní se dá buď stezkou přímo z kempu, nebo po lesní cestě, která ovšem není nijak značená

Bývalá lesní kaple Panny Marie v Zákoutí 24.8.2014










Víc snímků památek v Deštné a Zákoutí jsem letos nepořídil. To ovšem neznamená, že jsem zachytil všechny objekty, které se zde nachází. Už teď vím minimálně o dalších pěti, ale k těm jsem se tentokrát nedostal. Tak třeba zase někdy příště...

7 komentářů:

  1. Lesní kaplička je parádní!   

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Letos jsem byl v Zákoutí třetí rok po sobě, ale k této kapličce jsem vyrazil poprvé.Od chaty,kde jsme spali to je asi sto metrů     

    OdpovědětVymazat
  3. 1789 vypukla Velká francouzská revoluce a byla dobyta Bastila. Ale to se tu asi vzpomínat nebude

    OdpovědětVymazat
  4. [3]: A taky byl zvolen George Washington za prvního prezidenta Spojených států amerických,ale to asi taky nebude důvod,proč tam něco postavili   

    OdpovědětVymazat
  5. Ty máš na památky čuch, Patriku, objevíš snad každou.   

    OdpovědětVymazat
  6. [5]: Děkuji Hanko,ale tentokrát jsem moc nepátral.Prostě jsme se šli jen projít po městě a na tohle jsem narazil   

    OdpovědětVymazat
  7. [6]: Nemusíš vyloženě pátrat, prostě jdeš po čuchu!   

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji