29. ledna 2014

Křižanovice - kostel Nanebevzetí Panny Marie

Dnes vám chci představit kostel v Křižanovicích, což je obec ležící asi 4 km východně od Slavkova u Brna nebo 5 km západně od Bučovic.


Farní kostel Nanebevzetí Panny Marie v Křižanovicích stojí na návrší na východním okraji obce na místě snad původního osídlení. Jde o jednolodní klasicky orientovaný typ kostela (oltář na východ) s hranolovou věží a hlavním vchodem na západní straně. Na jižní straně kostela je sakristie. Do dnešní podoby byl kostel vícekrát rozšiřován a upravován. Kostel je obklopen původním farním hřbitovem, který je ohraničen z větší části zídkou. Ke kostelu a hřbitovu vede schodiště z roku 1944. Kostel je dominantou celé obce a lze od něj dohlédnout na kostel hodějický, slavkovský, bučovický a na kapli sv. Urbana nad Slavkovem, jsou slyšet i zvony z Rašovic.
Kostel byl postaven v jednoduchém barokním stylu na základech starší chrámové stavby snad gotického původu v letech 1690-1708 za faráře Kristiána Louckého, obnovitele fary a kostela v Křižanovicích. Náhrobní kámen uvnitř kostela nesl letopočet 1483. Nápis v hrobce pod hlavním oltářem udával rok 1630. Kostelní věž byla postavena v letech 1718-1719. Portál dveří ve věži nese letopočet 1893. Strop chrámové lodi byl trámový. Střecha byla pokryta šindelem, od roku 1895 břidlicí. Malá sanktusníková věžička nad hlavním oltářem byla odstraněna v roce 1856. Místo ní zde byl dán na nějakou dobu pohyblivý kohout. V roce 1897 byla šindelová cibulovitá střecha věže s lucernou a křížem stržena vichřicí. Nová střecha věže barokního stylu krytá zinkovým plechem s křížem byla postavena v roce 1899 a znovu s měděným plechem v roce 2001. Kostel byl v letech 1942-1950 upraven a rozšířen za faráře Metoděje Nebojsy. Pod kostelem jsou hroby a chodby původně spojující kostel s okolím. Jejich zmapování provedl v roce 1975 P. Karel Sobotka. Při opravách v roce 2003 byla vyčištěna krypta pod presbytářem a část dalšího prostoru, ostatní zůstalo dle doporučení úřadu památkové péče bez prozkoumání


Křižanovice - kostel Nanebevzetí Panny Marie 12.1.2014


















A to je pro dnešek vše.
Příště vám ukáži pár drobných památek, které jsem v Křižanovicích nafotil.


P.S:
Dnes, tzn. 7.4.2014 se tímto článkem zapojuji do soutěže u VendyW.
Tento objekt nominuji do kategorie Kostely, chrámy, katedrály


23 komentářů:

  1. Tak měl si vždycky pěkný fotky, ale s novým sklem je to ještě o dost lepší.....zvlášť když si už hraješ i se světlem a sluníčkem....

    OdpovědětVymazat
  2. No ten je v tom sluníčku krásný a zdá se, že je má novou fasádu a vede k němu nově upravené schodiště, nebo má pravdu VendyW a za ty skvělé fotky může tvůj nový foťák.   

    OdpovědětVymazat
  3. Dneska jsem otevřela novej Instinkt a co na mne nevybaflo....fotky z brněnského podzemí včetně skoro té samé kostnické co jsi nafotil ty

    OdpovědětVymazat
  4. [2]: Od každého něco.Kostel je udržovaný a s novým foťákem jsem měl štěstí na podmínky,tak to vypadá,že fotím nějak líp.Za nějaký čas se uvidí,kde je pravda   

    OdpovědětVymazat
  5. [4]: Aspoň můžeš porovnat     

    OdpovědětVymazat
  6. To jo, myslím že to je skoro nastejno.....

    OdpovědětVymazat
  7. Patriku, nádherné snímky kostela. Prošla jsem i předešlé články, co mi utekly, ale tenhle kostel díky sluníčku vážně boduje.   

    OdpovědětVymazat
  8. Tyhle snímky mají nádherné světlo, Patriku, a kostel sám o sobě je krásný.

    OdpovědětVymazat
  9. [10]: Už jsem to psal,že tohle je jiné focení,než ke kterému se běžně dostanu.Kvůli práškům jsem nemohl na sluníčko,ale doma jsem taky nemohl vydržet,takže jsem jezdil na západy slunce do okolí a jedinné,co jsem tu ještě nefotil, jsou kostely.A když už jsem se dostal na jeden večer k jednomu místu,tak jsem zkoušel jiné pohledy   

    OdpovědětVymazat
  10. [11]: Vidíš, tady se zase potvrdilo, že všechno zlé je pro něco dobré.

    OdpovědětVymazat
  11. [12]: Ukázalo se, že ten ˇˇMoribundus´´je trošku vážnější,takže ani měsíční léčba antibiotiky (navíc při trojnásobném dávkování oproti normálu)ho úplně z těla nedostala.Ale je to dobré,protože na operaci nemusím a navíc můžu od pondělí jít makat.Jen občas budu chodit na kontrolní odběry.

    OdpovědětVymazat
  12. Líbilo se mi, jak stíny větví těch vzrostlých stromů nádherně ozdobily ve slunci fasádu věže kostela...

    OdpovědětVymazat
  13. [13]: Zatr.... práce, snad to bude dobré, Patriku, drž se!!!

    OdpovědětVymazat
  14. [14]: Vyrážel jsem ven jen za dobrého  počasí   

    OdpovědětVymazat
  15. [15]: Držím se a teď nejradši foťáku   

    OdpovědětVymazat
  16. [17]: ... a dobře děláš!   

    OdpovědětVymazat
  17. Nad tímto článkem docela žasnu. Křižanovice znám jako roztáhlou, nejméně kilometrovou vesnici u silnice kousek od Bučovic a vůbec jsem netušil, že tam mají tak pěkně barevný kostel.

    OdpovědětVymazat
  18. Tak tento článek mi původně unikl a díky VendyW a tvému přihlášení do soutěže jsem na něj kápla. Pěkné stavbě jsi dodal krásné světlo sluníčkem.

    OdpovědětVymazat
  19. [20]: Díky,ale měl jsem zase jen štěstí na podmínky   

    OdpovědětVymazat
  20. Nový foťák, už jsem si říkala, že jsou ty fotky kapku jinačí a jsou krásné. Pěkné přiblížení stavby, kterou bych normálně asi nespatřila, nádherné fotky, pohledy z různých stran, moc se mi líbí ta s příchodovou cestou.

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji