10. ledna 2014

Miletín - hřbitov

Dnes bych vám chtěl ukázat pár snímků ze hřbitova v Miletíně


Abych byl přesný, tak půjde o snímky pořízené 28.9.2013 na tzv. Novém hřbitově, který byl zřízen roku 1865. Nachází se na východní straně Miletína, na vyvýšenině zvané Na Chrasti. Hřbitov je v podélné ose rozdělen cestou vedoucí od vchodu ke kapli, je tu hrob potomků básníkova strýce Josefa, nachází se zde i hrobka rodiny Jana Nepomuka Lhoty a hodně dalších zajímavých náhrobků. Můžeme tu najít i společný hrob z roku 1866, kde je pochováno 7 pruských vojáků a 1 rakouský hulán. Uprostřed hřbitova je železný kříž s ukřižovaným Kristem a soškou Panny Marie Sedmibolestné a k vidění tu jsou i Boží muka.
Určitě se zde nachází i další výjimečné věci, ale o nich už jsem žádné informace nenašel, takže radši přejdu k fotografiím

Už příchod k hřbitovu působil zajímavě

Vstupní brána





Pohledy na hřbitov






Kaple na hřbitově byla postavena v roce 1933 a poslední opravou prošla v roce 2010





Uprostřed hřbitova je železný kříž s ukřižovaným Kristem a soškou Panny Marie Sedmibolestné.
Na skvělých stránkách o Miletíně www.hlavati.cz se o něm píše toto:
Kříž na novém hřbitově. Při založení hřbitova na Chrasti v roce 1865 byl na křižovatce cest uprostřed hřbitova vztyčen železný kříž s ukřižovaným Kristem a soškou Panny Marie Sedmibolestné na vysokém kamenném soklu. Jeho autorem je kamenický mistr Josef Mistr z Rohoznice. Kříž byl vysvěcen zároveň s novým hřbitovem 13. listopadu 1865. Podstavec byl později vybaven lucerničkami.
Na přední straně nápis: Já jsem vzkříšení i život, kdo věří ve mě, byť také umřel živ bude. Jan 11.25
Postaven leta Páně 1865
na zadní straně: Za panovani Milostive p: hraběnky Marie Thun Hohensteinu rozené Kinský byl tento hřbitov založen.
Hřbitov a kříž tento byly nákladem zdejších farníků r. 1865 postaveny a dne 13. listopadu t.r. od veledůst. pana vikáře a děkana Hořického Josefa Ledna slavně posvěceny.
Rohoznického F. Mistra práce

V zimě 2008 - 2009 prošel kříž a především jeho pískovcový podstavec, důkladnou rekonstrukcí. Koncem roku 2009 byly obnoveny nápisy na soklu a renovovány obě sošky




K vidění tu jsou i Boží muka, což jsem tenkrát nevěděl. Zaujalo mě, že kříž je jinak směrovaný než většina náhrobků, ale udělal jsem jen jeden snímek. Až na stránkách www.hlavati.cz jsem se dozvěděl, že :

Boží muka na Chrasti stávala při polní cestě z Kocandy k Horkám na obecním pozemku. Sestávají z kamenného křížku na čtyřhranném sloupu a podstavci. Na podstavci dnes už téměř nečitelné nápisy, na přední straně: KrIste GežIšI bVdIž MILostIW W Čas skonČenI sWěta
na zadní: MILetInská obeC na sWUg grVnt a nákLaD WystaWět nechala. T Tarantz
Doba vzniku kříže je nejistá, Špringer uvádí s odkazem na Dreyšukovu kroniku rok 1792 - tento letopočet byl prý dříve čitelný ještě za vytesaným jménem Tobiáše Taranta, kameníka z čp. 75, který zemřel někdy na počátku 19. století. Na katastrální mapě z roku 1841 není kříž vyznačen, to však není podstatné, neboť mapa není zdaleka dokonalá. Na jižní straně podstavce je kromě toho zřejmý letopočet 1843, jenž je však vyrytý ve srovnání s ostatním textem neuměle a zřejmě až druhotně. Kříž se v roce 1865 ocitl uvnitř prostranství určeného pro nově založený hřbitov, ale byl ponechán na svém místě. Cesta, u které stával byla rozorána na jaře 1960. V současnosti kříž chátrá, neinformovanými návštěvníky hřbitova je často mylně považován za náhrobek.



Na miletínském hřbitově lze spatřit společný hrob, věnovaný památce zdejších účastníků války z roku 1866. Najdeme ho v jihovýchodní části, v rohu hřbitovní zdi. Je zde pochováno 7 pruských vojáků a 1 rakouský hulán. Původně zde stál jen dřevěný kříž, ale od roku 2008 je na jeho místě poměrně velký hrob se žulovou deskou, do které jsou vytesána i jména pohřbených




Jako další tu mám hrob potomků básníkova strýce Josefa



Hrobka rodiny Jana Nepomuka Lhoty




A na závěr několik zajímavých náhrobků



























Na úplný závěr tu mám fotku mého průvodce po hřbitově.
Tento motýl mě doprovázel skoro celou prohlídkou, ale vyfotit se nechal až na tomto hrobě. K mému velkému údivu jsem doma od mámy zjistil, že to byl hrob našich předků. Bohužel samotný hrob nafocený nemám, takže přikládám jen nejlepší z pořízených snímků



A to je pro dnešek opravdu vše. Omlouvám se za délku příspěvku, ale tento hřbitov mě hodně zaujal a chtěl jsem vám ukázat čím

12 komentářů:

  1. Sluníčko a mraky odvedly dobrou práci! Tedy krom tebe...krásně barevné snímky díky kytkám na hrobech. A ten motýl! Je krásně povedená. Třeba to byl nějaký pradědeček který tě chtěl vidět

    OdpovědětVymazat
  2. Celkem nevelký hřbitov a kolik zajímamostí a krásných plastik a zákoutí se v něm nachází. Navíc ti přálo počasí, bylo slunečno a zároveň byla obloha plná krásných mraků a to vše dohromady, včetně motýlka, tvoří další báječný článek.

    OdpovědětVymazat
  3. Zas ta krásná bouřková obloha... A chytrý motýlek - věděl, kam tě má zavést...

    OdpovědětVymazat
  4. Zajímavý a krásný hžbitov mají v Miletíně. Ty staré náhrobky mě všude vždy přitahují. Krásně jsi vše nafotil.

    OdpovědětVymazat
  5. [3]: Na podmínky jsem měl štěstí   

    OdpovědětVymazat
  6. Moc ráda chodím po hřbitovech, ale tenhle malinký hřbitov je opravdu krásný a nádherná byla i Vaše procházka s výkladem

    OdpovědětVymazat
  7. [11]: Jsem rád, že se vám moje představení líbilo. Děkuji

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji