20. ledna 2014

Němčany - kostel sv. Antonína

Pro dnešek jsem si připravil představení kostela, který se nachází u hřbitova přímo v obci


Obec Němčany leží asi 3 km severovýchodně od Slavkova u Brna. V katastru obce se nachází i poutní místo Lutršték, které jsem vám nedávno ukazoval. Dnes vám chci představit filiální kostel sv. Antonína, který se nachází u hřbitova v obci.

Když jsem pátral po nějakých informacích o tomto kostelu, nalezl jsem jen jeden jediný zdroj, který uvádí že :

Zbudován r. 1676 nákladem zdejšího usedlého Matěje Ruprechta, nově postaven r. 1731, jako poslední k ní byla r. 1872 přistavěna postranní sakristie. Kostel byl opraven v 70. letech P. Cahou, od r. 1994 ozvučení, zpovědnice, plynofikace, koberce, alarm, 1997 nová střecha a fasáda, 1998 výmalba a nové varhany, dláždění.
Zasvěcení: Sv. Antonín, opat. Patron řezníků, tkalců, cukrářů, hrobníků, ochránce domácích zvířat, proti nemocem, ohni. * kolem roku 250 ve středním Egyptě, uchýlil se na poušť, shromáždil rozptýlené poustevníky a dal jim pravidla pro život v poustevnických osadách. Zemřel roku 356.
zdroj informací : www.farnostslavkov.cz

Další informace jsem našel opět na : www.farnostslavkov.cz
V roce 2009 se od února pokračovalo na opravě věže a části fasády u věže. Omítky na věži jsou zcela nové, na fasádě proti vlhkosti. Přístavba byla opatřena novým krovem a krytinou bobrovkou, včetně oplechování a okapů. Nově omítnuty prostory ve věži a do oken pořízeny nové dubové žaluzie. Plechová krytina jehlanu věže byla očištěna a nově natřena hnědou barvou. Báň na věži je nová z měděného plechu, pozlacena plátkovým zlatem (původní byla prostřílená). Kříž zůstává původní kovový, nově natřený černou barvou. Fasáda kostela je v barvě žluté (římsy a pilastry) a bílé (plochy). Při průzkumu byla zjištěna původní okrová skořicová barva fasády. Vyroben nový ambon v podobě sloupu s korintskou hlavicí.

Víc informací jsem nenašel, a proto vám představím už jen moje fotografie

Němčany - kostel sv. Antonína 30.12.2013












Před kostelem se nachází i čtyři drobné památky, které jsem taky nafotil.

Němčany - pomník obětem 1. světové války před kostelem 30.12.2013





Němčany - pomník před kostelem 30.12.2013



Němčany - kříž před kostelem 30.12.2013





Němčany - socha sv. Jana Nepomuckého před kostelem 30.12.2013





A to je ode mě z Němčan vše.
Příště vás zavedu k podvečerní kapli sv. Urbana, která stojí na kopci nad Slavkovem u Brna

P.S: počínaje dnešním příspěvkem, vám budu ukazovat už jen snímky pořízené mým novým fotoaparátem Olympus SP-820.

25 komentářů:

  1. Fotí ti to dobře! tak ať se brzy naučíš všechny fígle a fotečky budou jak jedna báseň!

    OdpovědětVymazat
  2. Pěkný kostel. Asi budu za blba, ale co je to funebrální barokní architektura? Co znamená ten přívlastek funebrální? Já vím jen co je to funebrák.

    OdpovědětVymazat
  3. Ta funebrální barokní architektura mě taky zaujala, bude to mít nějakou souvislost s pohřby a kostel je to opravdu hřbitovní, tak asi tak.

    OdpovědětVymazat
  4. [1]: Ještě si na sebe musíme zvyknout,ale snad to půjde

    OdpovědětVymazat
  5. [2]: Podle slovníku cizích slov, to je  pohřební. Ale i tak to zní divně : pohřební barokní architektura

    OdpovědětVymazat
  6. [3]: Den 30.12.2013 byl u nás jedinný den v měsíci,kdy svítilo sluníčko! To jsem si nemohl nechat ujít   

    OdpovědětVymazat
  7. No, kostel vypadá jako víc než součást hřbitova, tak proto asi funebrální architektura. S tímto označením se ovšem taky setkávám poprvé.

    OdpovědětVymazat
  8. [5]:[7]:Dala jsem si s tím práci a vyhledala na internetu.Tak jak píše Babsy,tato architektura má vztah k pohřbívání. Vyznačuje se prvky které se vztahují k pohřbívání a smrti, např. plastiky na hrobkách a podobně.O to mi šlo.

    OdpovědětVymazat
  9. Vy ste naozaj neúnavný cestovateľ a bloger. Sakrálne pamiatky tvoria veľkú časť vášho blogu. Ako sa presúvate na jednotlivé miesta? Hromadnou dopravou, či využívate vlastné auto?

    OdpovědětVymazat
  10. [7]::[8]: Taky je možné,že jen nevěděli,co tam napsat,když je o tomto místě tak málo informací   

    OdpovědětVymazat
  11. [9]: Sakrální památky jsem dříve opomíjel a tak se to snažím napravit

    OdpovědětVymazat
  12. Krásné fotky, kostel a hžbitov v tomto světle působí až citově.

    OdpovědětVymazat
  13. [12]: Říkal jsem si,že pokud to půjde,tak budu fotit trošku jinak.Jsem rád,že se Ti to líbí

    OdpovědětVymazat
  14. Patriku, slunce ti přálo, podařily se ti krásné snímky kostela.

    OdpovědětVymazat
  15. Tak bych řekla, Patriku, že jste si s novým foťákem padli do noty! Ty záběry jsou samozřejmě jen a jen tvoje zásluha, připadá mi, že se díváš trochu jinak a moc se mi to líbí. Vybral sis správné počasí, kostel je krásně osvětlený. Jen tak dál!!!

    OdpovědětVymazat
  16. [16]: Konečně se sešlo vše tak,jak jsem chtěl.Krásné počasí,volno a klid.V sezoně se mě to poštěstí málokdy.Abych mohl pořizovat takové snímky,tak musím marodit

    OdpovědětVymazat
  17. [17]: Všechno se to pěkně sešlo, Patriku, focení musí člověka rozhodně bavit, jinak to nemá smysl. Můžeme se u tebe těšit na spoustu skvělých záběrů. Já se těším děsně, jsou pro mě i skvělou inspirací na výlety.   

    OdpovědětVymazat
  18. [20]:[21]: Už zase nějak blbne odesílání komentářů!!!

    OdpovědětVymazat
  19. Kostel v Němčanech je velice malebný a sluníčko na fotkách mu dodává zvláštní atmosféru. Děkuji za jeho přiblížení, protože jsem ho neznala. Sice jsem se v této oblasti pohybovala, ale navštěvovala jsem spíš známější cíle, jako je Slavkovský zámek, či Práce.

    OdpovědětVymazat
  20. [23]: Napsala jsem Prace s krátkým a, ale počítač mi to sám opravil.

    OdpovědětVymazat
  21. [23]: Do Němčan se turisti moc nehrnou. Každý jezdí do Slavkova a další známá místa spojená s Bitvou tří císařů. Přitom Němčany mají krásné okolí a památek je tam víc než jen tento kostel. Některé najdeš třeba tady: http://frypat.blog.cz/1401/poutni-misto-lutrstek   

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji