12. ledna 2014

Miletín - Lázně

Dnes vám chci ukázat malebné lesní údolíčko ve kterém jsou patrné pozůstatky někdejších Lázní. A nejen to


Počínaje rokem 1750 zde nákladem hraběnky Anny Kolowratové (rozené z Magni) začal vznikat lázeňský areál, zvaný od té doby jako miletínské, nebo též Svatojánské lázně. Posledního května 1750 byla vysvěcena pozoruhodná socha Sv. Jana Nepomuckého, údajně vytesaná i s oltářem a dvěma andílky z jediného, na místě ležícího pískovcového balvanu. Následujícího roku byla nad sochou stavěna kaple, dokončená v létě 1752 a vysvěcená 30. července. Ve stejné době byly stavěny i koupelny na protějším břehu říčky, proti kapli - na kamenném schodišti je dodnes zachován letopočet L.P. 1753. Okolí bylo upraveno v duchu barokní komponované krajiny - dlážděné cestičky, vodopád i dřevěná poustevna pokrytá kůrou. Oba břehy spojovaly dřevěné mosty, jeden, krytý, ke koupelím, druhý směřoval k poustevně. Nedaleko kaple byla postavena dřevěná, patrová ubytovna s šesti pokoji a dále hostinec.
Dřevěná ubytovna byla pro velkou sešlost zbořena v roce 1822. Společně se starou hospodou byla nahrazena novou, zděnou budovou v roce 1834. Tehdejší majitel panství Hynek Václav Falge nechal postavit zároveň kamenný klenutý most, namísto dvou dosavadních dřevěných lávek. Zbořena byla i poustevna. Velkými opravami hostinec i budovy koupelí prošly na přelomu 60. a 70. let, kdy byly zejména koupelny prakticky znovu vystavěny. Lázně pak v této podobě existovaly až do počátku 20. století, nicméně jejich ozdravná funkce postupně prakticky zanikla. Zatímco hostinec byl kolem roku 1910 stále vyhlášeným cílem nedělních výletů, koupele rychle pustly a chátraly. Ojedinělé plány na jejich znovuzprovoznění přerušila válka a v roce 1916 byly budovy koupelen demolovány. Lázeňská restaurace ve dvacátých letech velmi zchátrala, až v roce 1932 proběhla nákladem majitele velkostatku důkladná rekonstrukce, během níž budova dostala v podstatě současný vzhled. Po 2. světové válce se stala součástí rekreačního střediska "Pramo", resp. Rafinerie minerálních olejů n.p. Pardubice, která provedla v roce 1953 novou rekonstrukci hostince a v roce 1958 vybudovala v sousedství rekreační stanovou, později chatovou osadu. Po roce 1990 se její nájemci často střídali a lze říci, že byla častěji zavřená, než otevřená. Částečně však ožily pozůstatky někdejších Lázní - v létě 1993 proběhlo zásluhou místních skautů očištění a úprava prostoru kolem studánky, následně město nechalo opravit i kamenný most. Studánka v miletínských Lázních tak zůstává i dnes častým cílem procházek výletníků i lidí z okolí.
Tolik malý průřez historií, který jsem převzal z www.hlavati.cz . Na těchto stránkách najdete podrobnější přehled historie i s dobovými snímky

Lázeňská restaurace


Kamenný klenutý most z roku 1834





Studánka v miletínských Lázních



Na protějším břehu jsou k vidění další zajímavosti :
Svatý Jan Nepomucký v Lázních. Jedna z nejpozoruhodnějších miletínských soch pochází z roku 1750. Na místě ji nechala vztyčit hraběnka Anna Maria Kolovratová, rozená z Magni, paní na Miletíně. Vysvěcena byla 31. května hradeckým biskupem Janem Josefem, hrabětem Vratislavem z Mitrovic. V následujícím roce se nad sochou začala stavět kaple, dokončená v létě 1752 a vysvěcena 30. července téhož roku.
Překvapivě působí tvář světce - je osmahlá, vyhlíží zdravě, civilně a přátelsky. Podle podkrkonošského písmáka Josefa Petery zvaného Třebihošťský (1810 - 1889), spolužáka K. J. Erbena a Karla Hynka Máchy, je světcova tvář nejvýstižnější podobou básníka Máchy - ta skutečná se totiž nedochovala.
V polovině 90. let byla kaplička opravena. Při prudké bouři, krupobití a vichřici dne 25. června 2008 zasáhl kapli padající strom. Poškodil věžičku a ulomil makovici. Vížka byla provizorně zakryta plachtou a na podzim opravena. Na jaře 2010 byla opravena fasáda a okolní les poničený častými polomy byl zčásti vykácen. Rekonstrukce vyvrcholila na jaře 2011, kdy byl obnoven interiér kaple. 15. května 2011 zde opět proběhla Svatojánská pouť a obnovená kaple byla vysvěcena bělohradským administrátorem P. Puszkiewiczem.

Kaple v Miletínských lázních







Socha Sv. Jana Nepomuckého v Lázních




Kříž na skále v Lázních, z r. 1848, stojí v lese nedaleko kaple Sv. Jana Nepomuckého. Kříž s ukřižovaným Kristem a jednoduchou stříškou nechala na pískovcovém balvanu postavit Johanna, vdova po rytíři z Albeku, roz. Falgova, sestra Hynka Václava Falga, majitele panství. Postava ukřižovaného byla nejprve namalována na plechu, později bylo použito litinové sošky. Pod křížem na skále byla původně připevněna plechová tabulka, bílé barvy a na ní černými písmeny, švabachem napsaná modlitba. V roce 1877 byl vyměněn shnilý kříž, zřízeno klekátko z borovicových větví a opravena rezavějící tabulka. Ta byla později nahrazena černou deskou se zlaceným písmem.
Na začátku července 2010 podlehl kříž pravděpodobně hnilobě a zřítil se. Brzy byl však nahrazen novým křížem z dubového dřeva.

Miletínské lázně - kříž na skále 







A to je pro dnešek, a zároveň z Miletína vše. 
V okolí Miletína jsem navštívil ještě pár míst, a ty vám představím v příštích příspěvcích. Do té doby se mějte moooc fajn

25 komentářů:

  1. Trošku mi to připomíná lesopark okolo lázní v Mšeném...ty jsou tedy stále narozdílod těhle nadále funkční....

    OdpovědětVymazat
  2. Pěkné místo, škoda, že se lázně nedochovaly, ale dík skautúm alespoń studánka dále napájí pocestné.

    OdpovědětVymazat
  3. Škoda, že se lázně nedochovaly. Okolí je moc pěkné, tam by se to muselo léčit.

    OdpovědětVymazat
  4. [1]: V Mšeném to neznám ,ale tady to je takové nádherně zapomenuté místo

    OdpovědětVymazat
  5. [2]: A voda byla moc dobrá   

    OdpovědětVymazat
  6. [3]: I takhle to byl krásný relax   

    OdpovědětVymazat
  7. [4]:To jsou takové malé lázně mezi Slaným a Mělníkem....moc hezké. Jen já se tam šíleně nudila. Dneska už by to bylo jiné. Foťák a noťas a byl by to pro mne ráj. Jenže už zase nedosáhnu na ně finančně a jelikož nemám valných potíží doktor mi je na pokladnu taky nenapíše....

    OdpovědětVymazat
  8. [7]:Lázně jsou dnes nedostupné pro většinu lidí. Oni ti stejně zaplatí jen procedúry a ubytování s jídlem si musíš uhradit sama.Takže šup doma do vany a mysli si, že jsi v lázních.

    OdpovědětVymazat
  9. [8]:Jelikož jsem chtěla být sama na pokoji tak jsem si to ubytování taky hradila. I když nevím jestli to byla plná cena, na měsíc asi 4500 Kč nevím už přesně.

    OdpovědětVymazat
  10. A to bylo před osmi lety. Tenkrát to ještě šlo....neměli jsme takové problémy jak dneska.

    OdpovědětVymazat
  11. Vůbec jsem netušila, že v Miletíně byly také lázně. Dík za rozšíření obzorů.

    OdpovědětVymazat
  12. zajímavé místo, takové romantické (mám na mysli romantismus 19.století), pěkné, tam by se mi líbilo

    OdpovědětVymazat
  13. [12]: Jak už jsem říkal,na Miletín jsem nebyl připravený a všechno jsem objevil náhodně.K Lázním mě přivedla turistická značka a vůbec jsem netušil,co mě čeká.Až doma jsem zjistil,co všechno jsem ještě nenavštívil

    OdpovědětVymazat
  14. [13]: Krásné místo na relaxaci. Klid,les,voda .......   

    OdpovědětVymazat
  15. Nádherně jsi povyprávěl o Miletíně. Za jednoho parného odpoledne jsme si vyšli po Erbenově naučné stezce jejíž součástí byly i tyto lázně.

    OdpovědětVymazat
  16. [5]:Vidím, že jsi neodolal a ochutnal vodu ze studánky, taky mám vždycky u studánek takové choutky i když se někdy obávám, jestli je voda vpořádku. Miletín, byl jako místo zastavení, trefa. Tolik krásných zajímavostí v jednom městečku, se hned tak nenajde.

    OdpovědětVymazat
  17. [17]: Občas to nevydržím a z nějaké studánky se napiju.Zatím jsem měl štěstí,že jsem narazil jen na dobrou vodu

    OdpovědětVymazat
  18. [19]: Taky se divím, že u Miletína bývaly lázně, a taky říkám, škoda, že se nezachovaly. Jinak kdykoli studánku na svých výpravách potkáme, vždycky taky ochutnáme. Naposledy jsme pili ze studánek Barborka a Vitulka na Vysočině, a ještě předtím z Mariánské studánky u Zlatých Hor, která o sobě tvrdila, že má zázračnou vodu.

    OdpovědětVymazat
  19. Je mi to velice povědomé - není to ten Miletín, kde se vyrábějí Miletické modlitbičky?

    OdpovědětVymazat
  20. [20]: U jedné zázračné studánky jsem byl nedávno,ale bohužel voda už tam není

    OdpovědětVymazat
  21. [21]: Je to ten samý Miletín.Věnoval jsem mu teď pár příspěvků a v jednom je i popis Modlitbiček   

    OdpovědětVymazat
  22. Lázně jsou krásné, romantické místo. Líbí se mi most a studánka. Kámen s křížem je také zajímavý.

    OdpovědětVymazat
  23. [24]: Už jsem to tu psal,že je to místo stvořené pro relaxaci.I když je opuštěné má pořád své kouzlo a já tam strávil dvě prima hodiny   

    OdpovědětVymazat

Pokud nejste součástí Blogger komunity, tak prosím do komentáře uveďte jméno či přezdívku, abych věděl kdo mi zprávu zanechal. Děkuji